Dé referentie voor kortfilm

Natasha

De Russische beer Nicolaï is gevlucht naar West-Europa om aan zijn ex-vrouw, de beeldschone Natasha, te bewijzen dat hij geen loser is. In afwachting op zijn verblijfspapieren, gaat hij aan de slag als beer in de zoo, dat niet meer is dan een ghetto voor Russische migranten. De jaren gaan voorbij en op een dag arriveert een zekere Gennady. Wanneer Nicolaï ontdekt dat Gennady de nieuwe man is van Natasha, besluit zijn beste vriend om hem mee te nemen naar een typisch Europees café in de hoop zijn zorgen te vergeten. Het mag niet verwonderen dat hier alles in het honderd loopt.

Roman Klochkov is met het bijzonder geestige Natasha niet aan zijn proefstuk toe. Zijn afstudeerproject Administrators werd voor tal van festivals geselecteerd en sleepte prijzen in de wacht in Vilnius, Bradford en Gent. Het succes bleef niet onopgemerkt en met hulp van het VAF zag zijn nieuwe kortfilm het levenslicht. De kans dat Natasha opnieuw een succesverhaal wordt, is reëel, want Klochkov’s nieuwste film is bijzonder grappig, actueel en verfrissend.

Het is vooral de humor die de film geslaagd maakt. De regisseur maakt gebruik van slapstick en absurde humor, maar laat ook de kans niet liggen om gretig te spotten met stereotypes en vooroordelen. Het einde is misschien wat voorspelbaar, maar het is net het soort happy ending dat je verwacht bij dit soort doldwaze verhalen.

De visuele stijl van de film is niet bijzonder mooi of helder, maar dit geeft het geheel wel een ruw en meer volwassen tintje. Hierdoor is de stijl net passend voor de toon van de film. De muziek vertoont ook het speelse karakter dat je terugvindt in de film en is bijzonder variërend, gaande van Russische volksmuziek tot pompende elektronische beats en een klassiek pianostuk. Dit alles maakt van deze korte animatiefilm een amusant en onderhoudend geheel.

Jeroen Van Rossem

filminfo

Animatie