Henri Storck

Henri Storck (België, 1907-1999) was een pionier in het maken van documentaires. Hij is vooral bekend van zijn documentaires Misère au Borinage (1933), een pamflet tegen het kapitalisme gemaakt in samenwerking met de Nederlandse filmmaker Joris Ivens, en zijn Virgiliaans-bucolische Symphonie Paysanne (1944). Storck maakte talrijke films over kunst, dat een grote rol speelde in zijn leven en werk. Zijn tijdgenoten zijn Belgische kunstenaars als Léon Spilliaert, James Ensor en Constant Permeke. Zijn films over kunst zijn onder meer Le monde de Paul Delvaux (1946), Rubens (1948) en Herman Teirlinck (1953). De connectie met zijn geboorteplaats komt tot uiting in films als Images d'Ostende (1928), een prachtige ode aan Storcks geboorteplaats aan de Belgische kust. In 1964 richtte hij samen met Gian Vittorio Baldi en John Grierson de International Association of Documentary Filmmakers op. Hij was een van de oprichters van het Koninklijk Filmarchief (nu CINEMATEK) in Brussel.

07.07.2024

De in Oostende geboren en getogen Belgische filmpionier Henri Storck maakte meer dan één documentaire over zijn geboortestad. In Ostende, reine des plages voorzien tijdgenoten James Ensor en Maurice Jaubert de muziek — een film over het “bijzondere geluk een Oostendenaar te zijn”.

04.12.2023

In deze surrealistische film van Henri Storck koopt een jongeman een glazen oog dat hij via de post verstuurt. Op een bijzondere manier komen erotiek en maatschappijkritiek erin samen.

KIJKWATCH

Het strand en haar zonnebaders. Een reeks schetsen, kleine momenten die uitmonden in een wrang, liefdevol portret van een zondag aan het strand.