Archief

Kortfilm.be catalogeert en contextualiseert een selectief archief Belgische kortfilms, aangevuld in retrospectieve beweging en bij nieuwe releases.
Jorn Plucieniczak, 2019, 26’

Symen en Sam brengen hun tijd door in de eentonigheid van een postindustriële buitenwijk. Ze lijken te blijven hangen in een soort eeuwigdurende schemering, met de onzichtbare aanwezigheid van ‘hardcore’ ergens op de achtergrond. Tijdens het gamen zoeken ze naar de kern van hun verlangens.

Er liggen achtduizend vijfhonderd kilometer tussen de Amazone en de Ardennen. In zijn thuisland Brazilië bekijkt filmmaker Diego van buitenaf het ontoegankelijke woud. De Belgische tegenhanger daarvan is  makkelijker te verkennen.

Brian den Hartog, 2018, 14’

Is de wereld alleen een plek waar ons lichaam leeft? Hoe is het om een lichaam te hebben en hoe is dat gerelateerd aan ons gevoel? Terwijl we een weg proberen te vinden naar een nieuw virtueel bestaan, begint een digitale entiteit juist ons vermogen om waar te nemen te bewonderen.

Thiago Carvalhaes, 2017, 20’

De Braziliaanse transvrouw Gisberta woonde als immigrante in Portugal. Nadat ze er op brute wijze werd vermoord, werd ze een icoon voor de rechten van transgender personen.

Pauline Fonsny, 2019, 27’

In 1998 stierf Semira Adamu, een twintigjarige Nigeriaanse immigrante, op Belgische bodem door verstikking onder een politiekussen. Twintig jaar later vertellen twee vrouwen haar verhaal in een gedeelde strijdkreet.

Luisa Mello, 2019, 10’

Een reis door het bewustzijn van een vrouw wiens land wordt bedreigd door een fascistische regering.

Enzo Smits, 2014, 19’

Een portret van een groep jonge skateboarders in een Vlaamse voorstad. Ze skaten, wachten, hangen rond, en dagdromen.

Julian Schwandner, 2021, 18’

Een sfeervolle documentaire over de connectie die drie vrienden delen met hetzelfde Griekse eiland.

Olivier De Vos, 2021, 18’

Een introspectief essay over de zoektocht naar een plek tussen werkelijkheid en verbeelding: een plaatsloze plaats die bestaat uit dromen en een verlangen naar fluïditeit. Langzaam worden de korrels van het gecomprimeerde beeld het zand van het atopische strand, waardoor een denkbeeldige ruimte ontstaat.

Flo Van Deuren, 2018, 19’

Een bende dertienjarige meisjes slijten hun zomerdagen op een door bamboe overwoekerde uithoek van het dorp.

NIEUW
Nicolas Keppens, 2023, 19’

Drie kalende broers reizen naar Istanbul voor een haartransplantatie. Ze zitten met elkaar vast in een hotel ver van huis en hun onzekerheden groeien sneller dan hun haren.

NIEUW

Een kunstmatige zomer in een serre. In een veelheid van kleuren groeien anjers naar de zon toe totdat ze klaar zijn voor hun bestemming als snijbloem. Carnations is een audiovisuele meditatie over bewegingen binnen een anjerkwekerij vlakbij het huis van filmmaker Martijn Van de Wiele.

Raoul Servais, 1966, 9’

Een leger vernietigt alle kleur in een onschuldig stadje en brengt het zo in een staat van depressie. Tot er een nar verschijnt.

NIEUW
Anton Cla, 2023, 12’

Een oude vrouw draagt haar boodschappen. Een kind met een geweer op zijn rug rijdt met een step. Vogels vliegen. Een stad valt. Een feest ontvlamt.

NIEUW
Jaro Minne, 2019, 16’

Winter. Een vijftienjarig meisje in een afgelegen Georgisch stadje probeert toenadering te zoeken tot haar oudere broer, net op het moment dat hij besluit het huis te verlaten op zoek naar werk in het buitenland.

Enzo Smits, 2022, 23’

Een hete zomer in Brussel, dagen smelten over in elkaar. Zoals elke andere jongere die gevangen zit in de smeulende stad, brengt Ilias zijn tijd door in het park met zijn vrienden en hangend in de stad. Wanneer hij op een avond naar huis wandelt, botst hij op een verdwaald paard. Een onverwachte ontmoeting die zijn zomer verandert.

Wannes Vanspauwen, 2021, 15’

Verschillende mensen zijn in een opstopping op een mistige autosnelweg aan het wachten op opklaring, de mist blijft duren en wordt een mantel van onzekerheid.

Edmond Bernhard, 1963, 22’

Het is zondag in Brussel, de wacht wisselt, kinderen spelen en mensen bezoeken Cinema Aventure. Een korte film over verveling die zonder enige vorm van commentaar en gebruikmakend van buitengewone beelden de alledaagsheid sublimeert.

Emmanuel Marre, 2018, 40’

Pierre is 25 jaar, heeft een beurs voor een prestigieuze Parijse school, en wordt ondergebracht bij Francine, die 75 is, fysiek beperkt en in een rolstoel zit. Samen  zijn ze getuige van het verloop van de Franse presidentsverkiezingen in de lente van 2017, verbijsterd en gedesoriënteerd kijken ze toe.

Eno Swinnen, 2023, 16’

Een eenzame machine vindt een soort van liefde in zijn geavanceerde androïde opvolger. Kan hij het aan om van iemand te houden die hem overbodig maakt?

Nicolas Keppens, 2020, 14’

Jason is vastberaden ontsnapte papegaaien te zoeken om met het geld een mountainbike te kunnen kopen. Het liefst met de hulp van zijn beste vriend Kevin.

Meltse Van Coillie, 2018, 27’

In het midden van een eindeloze zee drijft een schip. De vijf bemanningsleden kampen  met verveling, waaraan ze proberen te ontsnappen in een parallelle droomwereld. elephantfish lokt de kijker binnen in een geïsoleerde ruimte, met uitzicht op de vrijheid belovende verre horizon. De enige manier om aan de opsluiting te ontkomen, is via dagdromen.

Noemi Osselaer, 2019, 20’

Omringd door het geluid van nachtdieren valt een meisje in een diepe slaap. Geleidelijk aan glijden we in haar droom die ons meevoert naar een kosmische reis door de weilanden van Erpe-Mere.

Een intiem portret van een moeder die probeert te overleven in een Boliviaans mijnkamp.

Mischa Dols, 2020, 15’

Adam en zijn collega’s zijn achtergebleven op de snikhete planeet Venus. Hun missie is gefaald en hun overlevingskansen zijn klein. Gevangen tussen de echte wereld en de virtuele zoeken ze troost in het absurde.

Eva Giolo, 2020, 9’

Een cinematografisch gedicht als antwoord op de wereldwijde pandemie van 2020.

Soetkin Verstegen, 2019, 5’

Freeze frame: de meest absurde techniek sinds de uitvinding van het bewegende beeld. Door een uitgebreid proces waarbij hetzelfde beeld steeds opnieuw wordt gedupliceerd, ontstaat de illusie van stilte.

Luc de Heusch, 1958, 23’

Deze satirische etnografische film toont de etende Belg in al zijn aspecten. De maaltijden tijdens huwelijken, een begrafenis, Kerstmis en oudejaarsavond portretteren een land waarin eenzaamheid en samenzijn elkaar afwisselen, net als rijkdom en armoede.

Lisa Foster, 2018, 4’

We hebben allemaal een ander ritme. Heen en weer is een dansfilm over individuele ritmes die met elkaar samengaan, op andere momenten lijken te botsen of helemaal niet met elkaar in contact komen.

Lennert Madou, 2021, 12’

Otto woont in een afgelegen dorpje, meer dan duizend kilometer van zijn lief Casimir, een professioneel danser.

Bülent Öztürk, 2013, 15’

Een krachtig poëtisch portret van een eerwraak moord in het landelijke Koerdische zuidoosten van Turkije, waar Dilan met haar leven betaalt voor haar verboden liefde voor een jongeman in een naburig dorp.

NIEUW
Evi Cats, 2023, 24’

Een verdwaalde vrouw wandelt door Brussel. Ze is op zoek naar een bekend gezicht maar treft enkel straten die niet meer bestaan en vreemden die ze nooit zal kennen.

Marthe Peters, 2024, 25’

Door de lens van haar vaders handycam kijkt filmmaker Marthe Peters terug naar een periode waarvan ze zich niks meer kan herinneren. Twintig jaar na het overleven van kinderkanker, op zoek naar sporen van ziekte tussen littekens en verlangens.

Sebastian Schaevers, 2022, 22’

Het stadje Zinal in de Zwitserse Alpen kijkt recht op naar de smeltende gletsjers van de Couronne Impériale. Maar wat moeten ze doen?

In het zuiden van Italië brengen Rosa en Peppe een varken groot, terwijl ze samen oud worden.

Emmanuel Marre, 2017, 30’

Een film over snelwegen, toeristen, betonnen picknicktafels en lauwe meloenen. Over een man die wil vertrekken en een kind dat hem tegenhoudt. Een zomerfilm.

Evi Cats, 2022, 12’

De muren van in Kuregem weerspiegelen de collectieve reactie op een gewelddadige dood door toedoen van politiegeweld.

Britt Raes, 2022, 13’

Het verhaal van twee vrienden die, hoewel ze niets gemeen lijken te hebben, uiteindelijk samen de confrontatie aangaan met hun angst voor het onbekende.

Théo Degen, 2021, 26’

De vijftienjarige Forian denkt dat hij via vuur met de doden kan communiceren. Het maakt hem de weirdo van zijn dorp.

Sabine, die de aanslag in het metrostation van Maalbeek op 22 maart 2016 in Brussel overleefde, is op zoek naar het ontbrekende beeld van deze overgemediatiseerde gebeurtenis waarvan ze zich niets herinnert.

Vanessa del Campo, 2019, 20’

De uitgestrekte vlaktes in Oman lijken zoveel op Mars, dat ze als oefenplek voor astronauten worden gebruikt. Twee lokale meisjes vergapen zich als nieuwsgierige wetenschappers aan de sterrenhemel, terwijl de Europese astronauten filosoferen over wonen op de Rode Planeet.

Mompelaar is een teruggetrokken jongeman die met zijn moeder ergens in Vlaanderen woont. Tijdens een van zijn dagelijkse wandelingen door de velden ontmoet hij enkele eigenaardige lokale bewoners.

Olga Lucovnicova, 2020, 20’

Na twintig jaar stilte reist de filmmaker terug naar het huis van haar overgrootouders, waar ze schadelijke trauma's heeft doorstaan ​​die een diepe, blijvende indruk achterlieten in haar geheugen. Haar pogingen om het verleden te boven te komen, dwingen een confrontatie tijdens de langverwachte familiebijeenkomst.

Baloji Tshiani, 2020, 5’

Een bezwerend onderzoek naar de praktijk rond ‘huidbleking’.

In de duisternis van de poolnacht probeert een wetenschapper licht te werpen op een opmerkelijk fenomeen: een Arctisch dorp in winterslaap.

Pol De Plecker, 2022, 22’

Omringd door slapende passagiers worden drie mannen wakker op een stilstaande trein. Wanneer deze hen achterlaat in een desolaat gebied, start een tocht doorheen een grafisch sneeuwlandschap.

Ibro Hasanović, 2015, 8’

Intieme, emotionele en soms gewelddadige momenten van afscheid: mannen, vrouwen en kinderen verlaten hun huis voor een (onbekende) toekomst als migrant.

Een zachtaardige man keert terug naar de nudistenkolonie waar hij zijn jeugd doorbracht, om er zijn stervende moeder op te zoeken. Na haar dood blijft Willy alleen achter. Triest en verward vlucht hij de wilde natuur in, op zoek naar troost.

Victor Dupuis, 2022, 15’

Er drijft een lichaam in het water. Een vreemde vogel zingt een lied, herinneringen komen terug tot leven. “Waar was jij toen ik wanhopig was?”, vraagt ​​de vriend. Een film over horen en luisteren, over vergiffenis en afscheid. 

Angela Alsouliman, 2023, 30’

In Mosul zorgt Nawal voor haar zieke moeder Samia, wiens toestand verslechtert naarmate medicijnen uit de stad verdwijnen. In de paar dagen die ze nog heeft, delen Nawal, haar moeder en hun buurvrouwen kleine momenten van vreugde.

Aulona Fetahaj, 2021, 21’

Een jonge vrouw komt aan in een hotel in Brugge. Alleen, in de schijnbaar lege stad, dwaalt ze door de straten en door gesprekken terwijl ze probeert om te gaan met de nasleep van een verloren liefde.

Kato De Boeck, 2018, 22’

Tijdens hun jaarlijkse zomervakantie verkennen de elfjarige Camille en haar oudere broer Tuur hun nieuwe kampeerbestemming in de Provence.

Anne Verbeure, 2021, 11’

Een reus zit dag en nacht op een heuvel, ver verwijderd van zijn kleinere medemens. Hij vult zijn dagen met het ordenen van de dingen en zorgt ervoor dat alles zich op het juiste moment op de juiste plaats bevindt.

Aulona Fetahaj, 2020, 24’

Via digitale herinneringen en met behulp van online tools zoals Google Maps, denkt Aulona Fetahaj na over hoe het voelt om een kind van vluchtelingen te zijn in het digitale tijdperk.

Raoul Servais, 1968, 9’

Een eenzame hengelaar is getuige van een zonderlinge idylle tussen een scheepsjongen en een zeemeermin. Droom of werkelijkheid?

Maaike Neuville, 2013, 22’

Het is tien jaar geleden dat Ellen, dochter van Lut en Jos, overleed. Ook nu vindt de jaarlijkse reünie plaats met Ellens vrienden. Elk van hen gaat op een aparte manier met het verlies om. Waar zit het verdriet nu? En waar is iemand, die al tien jaar dood is?

Dorian Jespers, 2020, 20’

Fedor is een jonge slotenmaker in Moermansk, een bevroren stad in de duisternis van het Russische Noordpoolgebied. Klant na klant dwaalt hij door de steegjes van beton, geanimeerd door een fantasie die hem isoleert van de stad en zijn bevolking.

Lai Kin Chang, 2016, 14’

Yin en Lee maken dumplings in de keuken van hun restaurant. In alle stilte zijn ze verzonken in hun eigen herinneringen.

Jorn Plucieniczak, 2023, 26’

Mike komt weer thuis in Genk. Hij zoekt een plaats binnen de sociale dynamieken van zijn familie en vrienden. Het mijnlandschap in Genk zorgt voor onverwachte openingen.

Isabelle Tollenaere, 2022, 14’

De jonge vrouw Sharleece dwaalt door een appartement dat te huur staat in de slaperige woestijnstad California City. Starend uit het raam wordt ze plots geconfronteerd door onverwachte herinneringen aan haar ouderlijk huis in Los Angeles.

Juanita Onzaga, 2017, 20’

Een rouwende broer en zus gaan in de mystieke landschappen van Colombia op zoek naar de geest van hun vermoorde vader. Hun spirituele reis voert hen van Bogotá naar de jungle, door het kluwen van hun existentiële vragen en dromen.

Mouaad el Salem, 2020, 25’

In deze authentieke en noodzakelijke dagboekfilm over het verlangen naar vrijheid en gemeenschap, reflecteert de filmmaker op wat het betekent om jong en queer te zijn in Tunesië vandaag de dag.

Henri Storck, 1930, 8’

Het strand en haar zonnebaders. Een reeks schetsen, kleine momenten die uitmonden in een wrang, liefdevol portret van een zondag aan het strand.

Brahim Tall, 2022, 16’

Een personage van gemengde etniciteit zoekt zijn positie in de westerse samenleving en de openbare ruimte.

In Athene ontlopen vijf jongeren het wachten op een onbeduidende toekomst door vertier te zoeken in de luxueuze Airbnb-woningen die één van hen voor een schamele vergoeding schoonmaakt.

Dhiaa Biya, 2023, 16’

De routines van twee vrouwen smelten samen door hun gebaren. Herinnering en poëzie verenigen wat het verstrijken van de tijd scheidt. what else grows on the palm of your hand onderzoekt het geheugen en haar effect op onze handen.

Max Ferguson, 2023, 5’

Deze experimentele film duikt in gevoelens van verlies en hulpeloosheid, restanten na een traumatische ervaring. De emotionele wonden worden visueel vertaald in een pulserende aanwezigheid die een donker en verontrustend beeld van vrouwelijkheid belichaamt.

Baloji Tshiani, 2019, 14’

Een reis tussen hoop en dystopie in een bedwelmd Kinshasa, van het lokale kapsalon tot de futuristische nachtclub, van een stedelijke parade tot het eergevoel van een dictator.

Meltse Van Coillie, 2020, 16’

Een camping in volle zomer wordt opgeschrikt door de plotse verdwijning van een jongen van zes. We zien de gebeurtenissen door de ogen van de kleine Lucie en haar oudere broer Jeroom.