Agenda
May 2025
Lynne Sachs is een Amerikaanse experimentele kunstenaar en dichter. Haar documentaires en essayistische films vertrekken steeds vanuit een feministisch perspectief, waarin ze sociale kritiek verweeft met een persoonlijke subjectiviteit. In Same Stream Twice filmt ze haar dochter twee keer, op zes- en op zestienjarige leeftijd, terwijl die rondjes rond haar moeder, de filmmaker, loopt.
Over een periode van twintig jaar vertolkte de ondertussen legendarische Jean-Pierre Léaud tot vijfmaal toe het alter ego van de iconische Franse nouvelle vague regisseur François Truffaut. Als Antoine Doinel is hij voor het eerst te zien in diens doorbraakfilm, Les Quatre Cents Coups (1959). Op zijn achttiende gaf Léaud, opnieuw gestalte aan Antoine Doinel in het 29 minuten durende Antoine et Colette.
Dadaist Man Ray’s The Starfish depicts a young couple, played by French model Alice Prin and André de la Riviere. Almost all of the scenes are shot either off a mirror, or through what appears to be diffused and textured glass. Ray used a gelatine dry-plate process to achieve the effect of textured glass and render the spectral images of the film like a drawing or rudimentary painting.
As a powerful symbol of one’s identity and beliefs, the shoe remains a source of wonder. Vincent van Gogh, too, found inspiration in footwear. The more worn and muddy these were, the deeper their implied psychological meaning. During the 5th Havana Biennial, Francis Alÿs donned magnetic shoes and walked daily through the streets of the city, collecting the bits of metal he encountered in his path.