Kijk

Een gecureerde collectie korte films, met ruimte voor fictie en non-fictie, animatie en videokunst, experiment en crossovers. Belgische kortfilms vormen de ruggengraat van de catalogus, en worden gekoppeld aan een inhoudelijk, thematisch, vormelijk of anders aanvullende dan wel contrasterende internationale kortfilm, gekozen door een gastcurator uit het werkveld.
De films in deze collectie zijn individueel beschikbaar via video on demand, met Engelse en Nederlandse ondertiteling. Abonneren kan ook: voor €25 krijg je een jaar lang toegang tot de volledige catalogus. Daarmee steun je niet alleen ons magazine en filmkritiek, maar ook de betrokken filmmakers. Driewekelijks wordt een nieuwe double bill gepubliceerd.
A curated collection of short films, with room for fiction and non-fiction, animation and video art, experiments and crossovers. Belgian short films form the backbone of the catalog and are linked to a thematically, formally or otherwise complementary or contrasting international short film, picked by a guest curator from the industry.
All films in this collection are available individually via video on demand, with English and Dutch subtitles. For only €25/year you can subscribe to the entire catalogue. This way you not only support our magazine and short film criticism, but also the filmmakers involved. A new double bill is published every three weeks.
#007
© All We Ever Wanted Was Everything (Enzo Smits, 2014)

Een portret van een groep jonge skateboarders in een Vlaamse voorstad. Ze rijden op hun skateboards, wachten, hangen rond en dagdromen.

Gecureerd door Curated by Ren Scateni
© I Am Good At Karate (Jess Dadds, 2021)
I Am Good At Karate

Het portret van een jonge tiener met mentale gezondheidsproblemen, en een passie voor karate. Hen slentert door East Kent en probeert verbaal en fysiek een gehallucineerde demoon te overwinnen.

#006
© À l'usage des vivants (Pauline Fonsny, 2019)

In 1998 werd Semira Adamu, een twintigjarige Nigeriaanse immigrante, op Belgische bodem vermoord door verstikking onder een politiekussen. Twintig jaar later vertellen twee vrouwen haar verhaal in een gedeelde strijdkreet.

#005
© Trains de plaisir (Henri Storck, 1930)

Het strand en haar zonnebaders. Een reeks schetsen, kleine momenten die uitmonden in een wrang, liefdevol portret van een zondag aan het strand.

Gecureerd door Curated by Nanako Tsukidate
© Night Train (Aya Kawazoe)
Night Train

Een jong koppel in Kyoto. Het meisje verzint een smoes om weg te lopen van haar monotone leven.

#004
© Note on Multitude (Ibro Hasanović, 2015)

Intieme, emotionele en soms gewelddadige momenten van afscheid: mannen, vrouwen en kinderen verlaten hun huis voor een (onbekende) toekomst als migrant.

Gecureerd door Curated by Aleksandra Ławska
© The Migrating Image (Stefan Kruse Jørgensen, 2018)
The Migrating Image

Door een fictieve groep vluchtelingen doorheen Europa te volgen, stelt de film de overproductie van beelden rond echte tragedies en doden ter discussie.

#003
© The Summer Movie (Emmanuel Marre, 2018)

Een film over snelwegen, toeristen, betonnen picknicktafels, lauwe meloenen en carwash. Over een man die wil vertrekken en een kind dat hem tegenhoudt. Een zomerfilm.

Gecureerd door Curated by Nina Rodríguez
© Lo Que No Se Dice Bajo El Sol (Eduardo Esquivel, 2017)
Lo que no se dice bajo el sol

Ana's leven verandert radicaal, een scheiding op haar veertigste. Elke dag wordt het moeilijker om te blijven doen alsof alles in orde is tegenover haar familie.

#002
 © elephantfish (Meltse Van Coillie, 2018)

Een schip drijft rond in het midden van een eindeloze zee. Aan boord vinden we vijf bemanningsleden. Ze kampen allen met verveling – sommigen door het te overstemmen, anderen door eraan te ontsnappen in een parallelle wereld bestuurd door dromen.

#001
© Sirène (Raoul Servais, 1968)

Een eenzame hengelaar wordt getuige van een zonderlinge idylle tussen een scheepsjongen en een zeemeermin. Droom of werkelijkheid?

Gecureerd door Curated by Aneta Ozorek
© Seen It! (Adithi Krishnadas, 2021)
Kandittund

Een wonderlijke menagerie van monsters, ontsproten aan de verbeelding van de heer P. N. K. Panicker uit Kerala, India, een verteller van sterke verhalen.