TXT

Teksten die dieper ingaan op verschillende aspecten van het medium kortfilm en haar industrie, in de vorm van artikels, essays, verslagen en interviews.
27.03.2024

Lisette Ma Neza over Branden

Lisette Ma Neza woont al jaren in de Belgische hoofdstad en mag zich vanaf deze maand ook de eerste officiële stadsdichter van Brussel noemen. Met Branden, het sluitstuk van haar opleiding aan LUCA School of Arts, brengt Ma Neza een ode aan het eeuwige vuur van ontheemde vrouwen en een collectief gedicht over brandende moederlanden. De film sluit dit jaar Courtisane af.

18.03.2024

Time Wasted in argos

Nog tot 30 juni is in argos, het Brusselse centrum voor audiovisuele kunst, een videotentoonstelling van Herman Asselberghs te zien. In Time Wasted focust de Belgische filmmaker en kunstdocent op de plaatsen die hij het best kent: de filmzaal en het klaslokaal.

29.02.2024

Over Alice Brygo’s Ardent Other

Schrijver-regisseur Alice Brygo’s Ardent Other kijkt naar de teloorgang van Frankrijk. De film opent op woensdag 13 maart Shortscreen, Kortfilm.be’s jaarlijkse afspraak met genrecinema in samenwerking met Offscreen.

21.02.2024

Marthe Peters over Kaalkapje

Marthe Peters’ Kaalkapje gaat deze week in wereldpremière als deel van Berlinale Shorts, de officiële kortfilmcompetitie van de Berlinale. In een gesprek met Bo Alfaro Decreton vertelt ze over hoe haar afstudeerfilm aan KASK School of Arts tot stand kwam.

14.12.2023

Over Anne Verbeure’s Orlando en Elina Pupina’s Growths

De jongste editie van Kortfilmfestival Leuven onderstreepte het uitstekende en opmerkelijke jaar voor de Vlaamse animatiefilm. Naast prijzenpakkers The Miracle en Drijf vallen ook enkele ‘kleinere’ films op die vrijwel zonder budget gemaakt zijn.

04.12.2023

Over Maya Deren en Alexander Hammid’s Meshes of the Afternoon

Meshes of the Afternoon werd tachtig jaar geleden opgenomen, maar de geesten die destijds deze cirkelvormige filmdroom teisterden zijn noch verouderd, noch verjaard. Maya Deren speelt slim met ontdubbeling, een vage droom-in-droom structuur en bizarre inserts van dagdagelijkse objecten.

31.10.2023

Over Ena Sendijarević’s Import

Ena Sendijarević blijft in haar derde kortfilm trouw aan de rode draad die zich door haar jonge oeuvre spant: het diepgaand exploreren van gevoelens als ontwrichting en heimwee.

31.10.2023

Over All These Creatures van Charles Williams

De Australische Charles Williams won met All These Creatures in 2018 de Gouden Palm in Cannes. Het portret van de geesteszieke Mal, vanuit het oogpunt van zijn gevoelige zoon Tempest, voelt authentiek aan en blijkt voor de regisseur hoogst persoonlijk.

12.10.2023

Over de constellatie ‘Malgré tout’ van Mieriën Coppens en Elie Maissin

Het werk van Mieriën Coppens en Elie Maissin is naar eigen zeggen nooit afgerond, altijd open. Evengoed biedt hun kortfilmprogramma ‘Malgré tout’ op de biënnale Con10ur een overzicht van de films die ze de afgelopen jaren maakten als medeplichtige archivarissen van het collectief La Voix Des Sans Papiers.

25.05.2023

Een gesprek met Morgane Frund over Ours en pogingen om de male gaze te temmen

Tijdens het maken van haar afstudeerfilm zag Morgane Frund zich gedwongen koers te wijzigen. “Je kunt beelden nooit genoeg in vraag stellen.”

24.05.2023

Een inkijk in het filmische werk van de Belgische poëet en kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976), dit jaar postuum een eregast van het Internationale Kurzfilmtage Oberhausen.

09.05.2023

Over de eerste grote solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova in het Eye

In het Eye Filmmuseum in Amsterdam loopt een prachtige solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova. Haar werk beweegt zich tussen film en audiovisuele installatie.

04.04.2023

Over Charles Dekeukeleire en de essentie van film

Charles Dekeukeleire ging de geschiedenis in als een van de grondleggers van de experimentele en documentaire cinema in België. Vandaag vindt vooral zijn (korte) avant-gardewerk nog weerklank. Tastend naar een zuivere expressie van film als kunstvorm kwam hij uit bij beweging.

22.03.2023

Wat als AI van hulpmiddel bij het realiseren van films evolueert tot zelfstandig filmmaker? Hoe ver staan we al in dat proces en hoe nieuw is het fenomeen AI eigenlijk in de (kort)filmwereld?

14.03.2023

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan LUCA School of Arts - Sint-Lukas Brussel.

10.02.2023

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan RITCS School of Arts.

16.01.2023

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2021-2022 aan KASK School of Arts.

27.05.2022

De filmische brief L'escale, de nieuwste film van het Belgisch-Congolese collectief, werd recent bekroond op het kortfilmfestival van Oberhausen. In de film doen twee leden hun verhaal over een akelige 'stopover' in Angola.

05.04.2022

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan Sint-Lukas Brussel.

20.03.2022

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan de Brusselse filmschool Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound.

30.06.2021

Een verslag over de afstudeerfilms van de masterstudenten 2020-2021 aan KASK School of Arts.

27.05.2021

Over de kortfilms La Chambre en Saute ma ville van Chantal Akerman

In haar vroege kortfilms tekende Chantal Akerman, moedwillig maar ook onbewust, de contouren van haar eigen toekomst uit. Alle fundamenten van haar oeuvre, vormelijk en inhoudelijk, werden er gezet.

22.05.2021

The Human Voice is een korte film van Pedro Almodóvar, gebaseerd op het beroemde toneelstuk La voix humaine van Jean Cocteau. In Tilda Swinton vond Almodóvar de ideale vertolker van het personage dat hem al decennia inspireert: een verlaten en ontredderde vrouw.

10.02.2021

Open Brief

Filmkritiek wordt geteisterd door dreigende stopzettingen, financiële krapte en een gebrek aan toekomstperspectief. In een open brief luiden we samen met onze collega's van Sabzian, Cinea, Filmmagie en Vertigo de alarmbel.

 

04.02.2021

Over Pedro Peralta's Perpetual Night

De technische uitdaging die de jonge Portugese filmmaker aangaat in zijn kortfilm Perpetual Night getuigt van onverbiddelijke bekwaamheid. Een minutieus uitgewerkte choreografie waar lens, licht en spel heel precies op elkaar afgemeten zijn.

09.06.2020

Valt er heil te zoeken in de omnibusfilm? Een filmhistorisch onderzoek naar de opkomst en het belang van het format, en het verwantschap met de kortfilm.

27.05.2020

Over Neighbours van Norman McLaren

De Schots-Canadese animator Norman McLaren experimenteerde al van jongs af met verschillende filmtechnieken. Een roeping waarvoor hij later, met Neighbours, een Oscar in de wacht zou slepen.

27.05.2020

De lange, aarzelende shots waar de Italiaanse grootmeester Michelangelo Antonioni later voor bekend zou worden, verschijnen al in prenatale fase in het vroeg neorealistische Gente del Po (1947).

18.05.2020

Welke (kort)filmmakers treden in de voetsporen van hun landgenoten en grootmeesters Miguel Gomes & Pedro Costa? Een focus op Portugese cinema tijdens de 66e editie van Kurzfilmtage Oberhausen biedt (misschien) antwoord.

20.03.2020

Dorian Jespers over Sun Dog

Na een indrukwekkend gestart festivalparcours gooit COVID-19 ook roet in het eten voor Dorian Jespers' zegetocht met zijn Wildcardwinnende Sun Dog.

22.01.2020

Over Jorge Jácome's Past Perfect

Lijden onder woorden brengen, is een moeilijke zaak. Toch slaagt het experimentele filmisch essay Past Perfect er in. Het leed neemt er verschillende vormen aan en duwt ons, vanuit een ontreddering, kopje onder het verleden in. Een film die gedachten leent, overbrengt en opnieuw samenstelt: een denkbeeldige dialoog door de eeuwen heen tot vandaag. Waar mag men verdrietig zijn? Waar krijgt verdriet een plaats?

14.11.2019

Over The Vampires of Poverty van Luis Ospina en Carlos Mayolo

De onlangs overleden Colombiaanse filmlegende Luis Ospina introduceerde de term 'porno miseria', en uit kritiek in de korte mockumentary The Vampires of Poverty op exportdocumentaires die ellende verheerlijken.

12.05.2019

Meltse Van Coillie over elephantfish

Meltse Van Coillie over het moedige maakproces van haar docufictie elephantfish, bekroond met een VAF Wildcard.

11.05.2019

Baloji Tshiani over Zombies

Muzikant, regisseur, multitalent. Van Starflam tot Oberhausen: Baloji's experimentele muziekvideo Zombies won begin mei de Principal Prize op het legendarische kortfilmfestival, editie 2019. Niet in de sectie videoclips, maar tussen niet minder dan vijftig mondiaal geselecteerde experimentele en vaak intellectuele korte films.

28.12.2017

In deze klassieker bestudeert Jan Švankmajer de verschillende aspecten van ‘dialoog’, op ludieke en verrassend pessimistische manier.