TXT
Filmkunst barst uit zijn voegen bij Eye tentoonstelling Underground American Avant-Garde Film in the 1960s
In een groots opgezette tentoonstelling brengt het Amsterdamse filminstituut Eye de iconen van de Amerikaanse undergroundfilm uit de jaren zestig onder één dak samen. De avant-gardistische vormexperimenten van pioniers als Jonas Mekas, Maya Deren en Stan Brakhage staan er naast werk van bijvoorbeeld Bruce Conner, Yayoi Kusama, Yoko Ono en Andy Warhol. Blijft die vooruitstrevende filmkunst van die tijd nu nog overeind bij een overzichtstentoonstelling?
Over Elettra Bisogno en Hazem Alqaddi’s Old Child
In Old Child van Elettra Bisogno en Hazem Alqaddi schetsen droomachtige, onscherpe beelden de herinneringen van Hazem, die uit Gaza migreerde naar België. Halverwege de kortfilm, wanneer hij steile trappen af dendert, leren we dat Hazem een rolschaatser is. Meer dan een moment van kinderlijke vreugde middenin een stroom van complexere beelden en traumatische herinneringen die voor Hazem’s geestesoog verschijnen, symboliseert het rolschaatsen een verlangen naar beweging — in sterk contrast met de beperkingen op de bewegingsvrijheid van de Palestijnen in de context van hun koloniale bezetting.
In gesprek met Isadora Neves Marques
Ergens op het kruispunt van genres en kunstdisciplines vind je het werk van de Portugese filmmaker en schrijver Isadora Neves Marques. Elke film van haar films introduceert een disruptief element die de wereld zoals we ze kennen spitsvondig in vraag stelt. In samenwerking met Marques presenteert Film Fest Gent deze maand een retrospectieve van haar kortfilms.
Cinema als avontuur in Anouk De Clercq’s Love That Moves The Sun
De in Berlijn gevestigde Belgische kunstenares Anouk De Clercq wil experimentele films openstellen voor argwanende mensen. Avant-garde cinema noemt ze koppig “avontuurlijke film”. In een kortfilmprogramma voor Courtisane maakt het cerebrale plaats voor een sensuele beleving, een fundamenteel lichamelijke ervaring van cinema.
Olivier De Vos en Pol Merchan over queer cinema
Met de essayistische kortfilms Atopia en Pirate Boys werpen Olivier De Vos en Pol Merchan een licht op queer thema’s. Hoe belangrijk is die representatie? De filmmakers delen hun bedenkingen over de verhouding tussen het medium film en de industrie daarrond.
Grimm Vandekerckhove over de magie van film
Het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR) reikt sinds 2020 jaarlijks de Robby Müller Award uit aan een beeldenmaker die “een authentieke, geloofwaardige en emotioneel treffende visuele taal heeft gecreëerd met zijn of haar oeuvre.” Dit jaar viel de Belgische cinematograaf Grimm Vandekerckhove die eer te beurt.
Lisette Ma Neza over Branden
Lisette Ma Neza woont al jaren in de Belgische hoofdstad en mag zich vanaf deze maand ook de eerste officiële stadsdichter van Brussel noemen. Met Branden, het sluitstuk van haar opleiding aan LUCA School of Arts, brengt Ma Neza een ode aan het eeuwige vuur van ontheemde vrouwen en een collectief gedicht over brandende moederlanden. De film sluit dit jaar Courtisane af.
Time Wasted in argos
Nog tot 30 juni is in argos, het Brusselse centrum voor audiovisuele kunst, een videotentoonstelling van Herman Asselberghs te zien. In Time Wasted focust de Belgische filmmaker en kunstdocent op de plaatsen die hij het best kent: de filmzaal en het klaslokaal.
Over Alice Brygo’s Ardent Other
Schrijver-regisseur Alice Brygo’s Ardent Other kijkt naar de teloorgang van Frankrijk. De film opent op woensdag 13 maart Shortscreen, Kortfilm.be’s jaarlijkse afspraak met genrecinema in samenwerking met Offscreen.
Marthe Peters over Kaalkapje
Marthe Peters’ Kaalkapje gaat deze week in wereldpremière als deel van Berlinale Shorts, de officiële kortfilmcompetitie van de Berlinale. In een gesprek met Bo Alfaro Decreton vertelt ze over hoe haar afstudeerfilm aan KASK School of Arts tot stand kwam.
Over Anne Verbeure’s Orlando en Elina Pupina’s Growths
De jongste editie van Kortfilmfestival Leuven onderstreepte het uitstekende en opmerkelijke jaar voor de Vlaamse animatiefilm. Naast prijzenpakkers The Miracle en Drijf vallen ook enkele ‘kleinere’ films op die vrijwel zonder budget gemaakt zijn.
Over Maya Deren en Alexander Hammid’s Meshes of the Afternoon
Meshes of the Afternoon werd tachtig jaar geleden opgenomen, maar de geesten die destijds deze cirkelvormige filmdroom teisterden zijn noch verouderd, noch verjaard. Maya Deren speelt slim met ontdubbeling, een vage droom-in-droom structuur en bizarre inserts van dagdagelijkse objecten.
Over Ena Sendijarević’s Import
Ena Sendijarević blijft in haar derde kortfilm trouw aan de rode draad die zich door haar jonge oeuvre spant: het diepgaand exploreren van gevoelens als ontwrichting en heimwee.
Over All These Creatures van Charles Williams
De Australische Charles Williams won met All These Creatures in 2018 de Gouden Palm in Cannes. Het portret van de geesteszieke Mal, vanuit het oogpunt van zijn gevoelige zoon Tempest, voelt authentiek aan en blijkt voor de regisseur hoogst persoonlijk.
Over de constellatie ‘Malgré tout’ van Mieriën Coppens en Elie Maissin
Het werk van Mieriën Coppens en Elie Maissin is naar eigen zeggen nooit afgerond, altijd open. Evengoed biedt hun kortfilmprogramma ‘Malgré tout’ op de biënnale Con10ur een overzicht van de films die ze de afgelopen jaren maakten als medeplichtige archivarissen van het collectief La Voix Des Sans Papiers.
Een gesprek met Morgane Frund over Ours en pogingen om de ‘male gaze’ te temmen
Tijdens het maken van haar afstudeerfilm zag Morgane Frund zich gedwongen koers te wijzigen. “Je kunt beelden nooit genoeg in vraag stellen.”
Een inkijk in het filmische werk van de Belgische poëet en kunstenaar Marcel Broodthaers (1924-1976), dit jaar postuum een eregast van het Internationale Kurzfilmtage Oberhausen.
Over de eerste grote solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova in het Eye
In het Eye Filmmuseum in Amsterdam loopt een prachtige solotentoonstelling van filmmaakster Saodat Ismailova. Haar werk beweegt zich tussen film en audiovisuele installatie.
Over Charles Dekeukeleire en de essentie van film
Charles Dekeukeleire ging de geschiedenis in als een van de grondleggers van de experimentele en documentaire cinema in België. Vandaag vindt vooral zijn (korte) avant-gardewerk nog weerklank. Tastend naar een zuivere expressie van film als kunstvorm kwam hij uit bij beweging.
Wat als AI van hulpmiddel bij het realiseren van films evolueert tot zelfstandig filmmaker? Hoe ver staan we al in dat proces en hoe nieuw is het fenomeen AI eigenlijk in de (kort)filmwereld?
De filmische brief L'escale, de nieuwste film van het Belgisch-Congolese collectief, werd recent bekroond op het kortfilmfestival van Oberhausen. In de film doen twee leden hun verhaal over een akelige 'stopover' in Angola.
The Human Voice is een korte film van Pedro Almodóvar, gebaseerd op het beroemde toneelstuk La voix humaine van Jean Cocteau. In Tilda Swinton vond Almodóvar de ideale vertolker van het personage dat hem al decennia inspireert: een verlaten en ontredderde vrouw.
Over de kortfilms La Chambre en Saute ma ville van Chantal Akerman
In haar vroege kortfilms tekende Chantal Akerman, moedwillig maar ook onbewust, de contouren van haar eigen toekomst uit. Alle fundamenten van haar oeuvre, vormelijk en inhoudelijk, werden er gezet.
Open Brief
Filmkritiek wordt geteisterd door dreigende stopzettingen, financiële krapte en een gebrek aan toekomstperspectief. In een open brief luiden we samen met onze collega's van Sabzian, Cinea, Filmmagie en Vertigo de alarmbel.
Over Pedro Peralta's Perpetual Night
De technische uitdaging die de jonge Portugese filmmaker aangaat in zijn kortfilm Perpetual Night getuigt van onverbiddelijke bekwaamheid. Een minutieus uitgewerkte choreografie waar lens, licht en spel heel precies op elkaar afgemeten zijn.
Valt er heil te zoeken in de omnibusfilm? Een filmhistorisch onderzoek naar de opkomst en het belang van het format, en het verwantschap met de kortfilm.
Sameh Alaa over I am afraid to forget your face
De Egyptisch-Belgische Sameh Alaa won in 2020 als eerste Egyptische regisseur ooit de Gouden Palm voor Beste Kortfilm in Cannes. Tijdens het filmfestival van Namen gingen we met de gepassioneerde maker in gesprek. “Je verbeelding is altijd sterker dan het beeld dat je wordt aangeboden.”
Over Neighbours van Norman McLaren
De Schots-Canadese animator Norman McLaren experimenteerde al van jongs af met verschillende filmtechnieken. Een roeping waarvoor hij later, met Neighbours, een Oscar in de wacht zou slepen.
De lange, aarzelende shots waar de Italiaanse grootmeester Michelangelo Antonioni later voor bekend zou worden, verschijnen al in prenatale fase in het vroeg neorealistische Gente del Po (1947).
Welke (kort)filmmakers treden in de voetsporen van hun landgenoten en grootmeesters Miguel Gomes & Pedro Costa? Een focus op Portugese cinema tijdens de 66e editie van Kurzfilmtage Oberhausen biedt (misschien) antwoord.
Dorian Jespers over Sun Dog
Na een indrukwekkend gestart festivalparcours gooit COVID-19 ook roet in het eten voor Dorian Jespers' zegetocht met zijn Wildcardwinnende Sun Dog.
Over Jorge Jácome's Past Perfect
Lijden onder woorden brengen, is een moeilijke zaak. Toch slaagt het experimentele filmisch essay Past Perfect er in. Het leed neemt er verschillende vormen aan en duwt ons, vanuit een ontreddering, kopje onder het verleden in. Een film die gedachten leent, overbrengt en opnieuw samenstelt: een denkbeeldige dialoog door de eeuwen heen tot vandaag. Waar mag men verdrietig zijn? Waar krijgt verdriet een plaats?
Over The Vampires of Poverty van Luis Ospina en Carlos Mayolo
De onlangs overleden Colombiaanse filmlegende Luis Ospina introduceerde de term 'porno miseria', en uit kritiek in de korte mockumentary The Vampires of Poverty op exportdocumentaires die ellende verheerlijken.
Meltse Van Coillie over elephantfish
Meltse Van Coillie over het moedige maakproces van haar docufictie elephantfish, bekroond met een VAF Wildcard.
Baloji Tshiani over Zombies
Muzikant, regisseur, multitalent. Van Starflam tot Oberhausen: Baloji's experimentele muziekvideo Zombies won begin mei de Principal Prize op het legendarische kortfilmfestival, editie 2019. Niet in de sectie videoclips, maar tussen niet minder dan vijftig mondiaal geselecteerde experimentele en vaak intellectuele korte films.
In deze klassieker bestudeert Jan Švankmajer de verschillende aspecten van ‘dialoog’, op ludieke en verrassend pessimistische manier.