Love Goes Through The Stomach
Deze collage is gewijd aan voeding en de menselijke relatie tot “productiedieren”. Ze biedt een verontrustend inzicht in hoe een welvarende westerse samenleving omgaat met herkomst van producten van dierlijke oorsprong. YouTube-video’s vormen het uitgangspunt voor de film en wijzen naar internetfenomenen zoals ASMR, Mukbang en Lets Play Videos. Het experimentele vertelperspectief en de nauwkeurige beeldselectie zijn zowel humoristisch als bitter waarachtig en wijzen op de destructieve aspecten van wereldwijd consumentengedrag.
“Traditioneel associëren we voedselconsumptie met het bevredigen van basisbehoeften, het bereiden van dagelijkse maaltijden, lastige familiediners of cultureel gewortelde collectieve rituelen en vieringen, maar het mediakunstenaarsduo NEOZOON biedt een meer duister en bizar portret van menselijke eetgewoonten. Love Goes Through The Stomach verzamelt beelden van voedsel als obsessie, fetisj of een bron van emotionele en sensuele bevrediging.
Opnieuw vertrekkend van YouTube found footage-materiaal, toont NEOZOON op speelse wijze een koor van eenzame fans van ritselende verpakkingen, ASMR-achtige geluiden van kauwen en slurpen, kortingsjagers, aspirant-koks of volgers van de #whatieatinaday-trends. De selectie omvat alleen carnivoren en daardoor neemt de film al snel een verontrustende wending — niet alleen als een ongemakkelijke herinnering aan de politieke gevolgen van onze voedingskeuzes, maar ook stilistisch als body horror.
Bijna tien jaar na de oorspronkelijke release van de film zitten we nu helemaal in het tijdperk van doemscrolling. Meer dan ooit is het niet het eten zelf maar zijn het eerder de simulacra, de hoogwaardige beelden van eten die onze magen vullen. Ceci n’est pas de la nourriture!” — Emilia Mazik
Love Goes Through The Stomach werd gekozen door Emila Mazik als antwoord op Luc de Heusch’s Gestes du repas uit 1958. Mazik is en freelance filmprogrammator en industrie-expert gevestigd in Nederland. Momenteel werkt ze als hoofd industrie bij Kaboom Animation Festival en is ze lid van het selectiecomité van zowel Film Fest Gent als Glasgow Short Film Festival. Emilia is ook mede-oprichter van het online filmtijdschrift Talking Shorts.
Deze satirische etnografische film toont de etende Belg in al zijn aspecten. De maaltijden tijdens huwelijken, een begrafenis, Kerstmis en oudejaarsavond portretteren een land waarin eenzaamheid en samenzijn elkaar afwisselen, net als rijkdom en armoede.