Beirut, My City

© Beirut, My City (Jocelyne Saab, 1983)

Beirut, My City

In juli 1982 belegert het Israëlische leger Beiroet. Journalist en filmmaker Jocelyne Saab ziet haar huis afbranden en zo honderdvijftig jaar familiegeschiedenis in rook opgaan. Ze zoekt haar toevlucht in vragen: wanneer is dit allemaal begonnen? Hoe hebben de inwoners van Beiroet de belegering beleefd? Elke plek wordt dan een verhaal en elke naam een herinnering.

Doorheen Saabs baanbrekende werk sluimert een sterk bewustzijn van haar subjectieve rol als documentairemaker. Beirut, My City is één van haar meest indrukwekkende films die tot op vandaag brandend actueel blijven.

Beirut, My City wordt getoond naast Sarah Maldoror’s And the Dogs Kept Silent (1974) en Ahmed Bouanani’s Mémorie 14 (1971) als onderdeel van Archives in Dialogue, georganiseerd door KASKcinema in samenwerking met de cluster Archival Sensations van KASK & Conservatorium, is een ruimte voor reflectie op archiefpraktijken, kunst en herinnering. Deze editie belicht films uit de antikoloniale, anti-imperialistische en antifascistische strijd van de jaren 60 en 70.

Na de films gaan filmprofessionals Anoushka De Andrade, Mathilde Rouxel en Ali Essafi samen met artistiek onderzoeker Mohanad Yaqubi in dialoog over de uitdagingen van werken met politiek geladen filmisch erfgoed. Het programma biedt inzicht in historische en hedendaagse archiefpraktijken en onderzoekt de radicale esthetieken van Maldoror, Bouanani en Saab, en hun reflecties op dekolonisatie, solidariteit en revolutionaire kunst.