De l’origine du XXIe siècle

© De l’origine du XXIe siècle (Jean-Luc Godard, 2000)

De l’origine du XXIe siècle

De Frans-Zwitserse eigenzinnige cineast Jean-Luc Godard werd bij de eeuwwissel door het filmfestival van Cannes uitgenodigd om een openingsfilm te maken “ter herdenking van cinema die haar tweede volle eeuw ingaat.” Godard leverde De l’origine du XXIe siècle af: een dik kwartier durend spervuur van gehermonteerde beelden van oorlogen en gruweldaden van de Nazi’s, afgewisseld met clips van Godards eigen À bout de souffle.

De film is tegelijk een apocalyptische kijk op een eeuw in haar kinderschoenen en de begrafenis van een doodgeboren geschiedenis. Een voice-over citeert uit verschillende teksten, terwijl fragmenten uit fictiefilms zoals Kubrick’s The Shining en Dreye’s Vampyr over het scherm rollen, afgewisseld met journaalbeelden over de oorlog in Vietnam, de begrafenis van Lenin en de ophanging van Ceausescu. 

Het is een tekenend werk voor Godards meer militante vorm van filmmaken die vooral zijn oeuvre vanaf de jaren zeventig kleurde.

R(a/u)pture’s visie is om werken te kiezen in functie van de ruime en vice versa, zodat de omgeving van de vertoning bijdraagt aan de beleving van de toeschouwer en zo voor een haptische filmervaring zorgt. Deze film wordt vertoond in het bijzijn van Devin Horna, die in gesprek gaat over zijn literaire bronnen.