Terril

© Terril (Jorn Plucieniczak, 2023)

Terril

Terril van Jorn Plucieniczak opent met het enige interieur shot van de film. Het silhouet van een brede man staat vertwijfeld in een donkere kamer. Hij schuift een gordijn opzij, gluurt even naar buiten door een spleet die verdacht weinig licht doorlaat. Hoewel de rest van de film zich afspeelt in de buitenlucht, zetten de onheilspellende muren van deze kamer de toon: het gevoel opgesloten te zitten zet zich voort in de hoofden van de personages. 

Diezelfde man wordt verwelkomd door een groep vrienden en familie. Ze kauwen op gebarbecuede kip, vertellen elkaar sterke verhalen, steken nog een sigaret op, overwegen een extra bak bier. De setting van deze hereniging is het oude mijngebied rondom Genk — een voor Plucieniczak bekende omgeving. Hij groeide er op en maakte er de film +6 Gain, die zich ook situeert in de onbestemde tussenruimtes van wat vroeger industriegebied was. Lees verder.

Terril wordt gevolgd door de korte film Trois nuits van Guy-Marc Hinant.

Read moreLees meer
ARCHIEF 11.06.2023

Mike komt weer thuis in Genk. Hij zoekt een plaats binnen de sociale dynamieken van zijn familie en vrienden. Het mijnlandschap in Genk zorgt voor onverwachte openingen.

KIJKWATCH

Symen en Sam brengen hun tijd door in de eentonigheid van een postindustriële buitenwijk. Ze lijken te blijven hangen in een soort eeuwigdurende schemering, met de onzichtbare aanwezigheid van ‘hardcore’ ergens op de achtergrond. Tijdens het gamen zoeken ze naar de kern van hun verlangens.

KIJKWATCH

Een portret van een groep jonge skateboarders in een Vlaamse voorstad. Ze skaten, wachten, hangen rond, en dagdromen.