Winged Dialogue

© Winged Dialogue (Robert Beavers, 1967)

Winged Dialogue

Robert Beavers was een spilfiguur van de Amerikaanse avant-garde cinema in de tweede helft van de twintigste eeuw. Sinds 1967 woonde en werkte hij in Europa, onder meer in Brussel, waarnaar hij verhuisde samen met zijn partner in leven en werk, Gregory Markopolous. Mede dankzij Jacques Ledoux, de toenmalige curator van CINEMATEK, is Brussel de plek waar Beavers veel van zijn  filmische praktijk ontplooide.

Het mysterie van het filmproces is een cruciaal element in zijn artistieke signatuur. Winged Dialogue is kenmerkend voor veel van zijn films: tegelijk lyrisch en rigoreus, sensueel en complex. Mediterrane steden en landschappen en hun culturele tradities onthullen diepere persoonlijke en esthetische thema’s. De seksualiteit van het lichaam en de zuiverheid van de ziel komen gloeiend mooi samen.

Beavers’ aandacht voor de lichamelijkheid van het medium is ook duidelijk in de montage, een volledig handmatig proces dat leidt tot wat Harry Tomicek ooit benoemde als “filmische ademhaling”, een uitwisseling van spraak en stilte, opkomst en verhulling.

Ook dit jaar is Âge d’Or er terug, het festival gewijd aan onconventionele cinema. Het weekend begint met twee vertoningen die zijn opgevat als dialoog tussen hedendaagse films en films uit de archieven van CINEMATEK. From Here: Expanded Archive slaat bruggen tussen  historische en actuele filmpraktijken, met name tussen de Belgische film Signal GPS Perdu van Pierre Voland en Mangosteen van de Thaise regisseur Tulapop Saenjaroen.