Akaboum

BiografieBiography

Manon Vila

Manon Vila (Frankrijk, 1987) is een beeldend kunstenaar. Ze behaalde haar bachelor aan de High School of Arts and Design (HEAD) in Genève en studeerde af in Fine Arts aan het Goldsmith College in 2017. De impliciete zorg van Manon Vila’s praktijk is gebaseerd op de idee dat muziek een wederkerige relatie heeft met de maatschappij waaruit het voortkomt. Beide zijn verstrikt in een systeem van invloeden waarbij de een de ander definieert en karakteriseert. In de diverse auditieve en visuele opvoeringen van hedendaagse muziek staan belangrijke politieke, economische en ideologische zaken op het spel en dit is wat Manon Vila’s werk bevraagt.

Festivals
Visions du Réel
2019
CREDITS
Scenario Script
Cast
Camera
Editor Montage
Sound Geluid
Music Muziek
Production Productie
PRIJS €2,50
PRICE €2,50
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
ORIGINELE TAAL Frans, Hebreeuws
ORIGINAL LANGUAGE Frans, Hebreeuws
ONDERTITELING Engels
SUBTITLES Engels
Beeldverhouding
4:3
WATCH THE DOUBLE BILLKIJK DE DOUBLE BILL
Kijk deze film samen met +6 Gain. Watch this film in a bundle with +6 Gain.
PRIJS €4
PRICE €4
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
#015
© Akaboum (Manon Vila, 2019)

Akaboum

Dit is het verhaal van een bende tienerjongens in Parijs. We volgen hen in hun omzwervingen, van de voorstad Cergy naar Marne-la-Vallée. Ergens tussen documentaire en fictie in worden we ondergedompeld in de ervaringen en fantasieën van de bendes. Een portret van hedendaagse jongeren uit de voorsteden die zoeken naar nieuwe vormen van een collectieve identiteit, tegen de achtergrond van een in recessie verkerend Frankrijk.

Akaboum, de meermaals bekroonde korte film van Manon Vila, is blijkens de aftiteling gemaakt in samenwerking met de YGRK-club. Dit stel vrienden uit Cergy-Pontoise, een nieuwe stad gebouwd in de jaren tachtig vol architectonische dwaasheden, leeft hun dagelijks leven met dwaze baantjes en vrienden die voor onbepaalde tijd in hun huizen blijven hangen. De regisseur stelt een spel voor: door hun ogen een film vormen die de gevestigde orde verdringt, architecturaal of gewoon normatief. De jonge protagonisten leiden hun leven in een territorium waarop de film vakkundig een nieuwe blik werpt. Oriëntatiepunten vervagen: dit zou evengoed Azië of het Midden-Oosten kunnen zijn. Plaatsnamen worden fantasierijk en als je goed kijkt, beginnen gebouwen te bewegen. De YGRK-club trekt er vervolgens op uit om te ontsnappen aan de monotonie van deze ruimtes — op weg naar feestjes, vroege ochtenden, en nog meer magische plekken, die ze dankzij hun creatieve energie uit het niets lijken te hebben gecreëerd.” — Aurélien Marsais

Deze film werd gekozen door Aurélien Marsais, als antwoord op Jorn Plucieniczaks +6 Gain. Marsais werkte als assistent programmator bij Cinéma du Réel in Parijs en was betrokken bij de oprichting van het platform ParisDoc in 2015. Tot 2017 coördineerde hij États généraux du film documentaire in Lussas en draagt sindsdien bij aan de selecties Expériences du Regard en Docmonde. Momenteel is hij lid van het selectiecommité van Visions du Réel en programmeert hij voor het online documentaire platform Tënk.fr.

Tekst en keuze doorChoice and text by
Aurélien Marsais

Symen en Sam brengen hun tijd door in de eentonigheid van een postindustriële buitenwijk. Ze lijken te blijven hangen in een soort eeuwigdurende schemering, met de onzichtbare aanwezigheid van ‘hardcore’ ergens op de achtergrond. Tijdens het gamen zoeken ze naar de kern van hun verlangens.