Fisnik Maxville werd geboren in 1989 in Kosovo en was tot 2005 vluchteling in Zwitserland. Na zijn studie internationale betrekkingen studeerde hij film. Zijn afstudeerfilm Lost Exile (2016) ging in première in Locarno en kreeg er de Cinema & Gioventù Jury Award. Hij schreef en regisseerde ook The Valley of Happiness (2017), Zvicra (2018), Endgame (2020) en Nostromo (2021). The Land Within (2022) is zijn eerste langspeelfilm.
Festivals
Locarno Film Festival
Clermont-Ferrand International Short Film Festival
Kortfilm.be is een onafhankelijk online magazine dat zich uitsluitend richt op korte films, mogelijk gemaakt door het harde werk van een kleine vrijwillige redactie.
Door een film te huren uit het video on demand aanbod of u te abonneren, steunt u niet alleen ons werk maar ook dat van de betrokken filmmakers: alle inkomsten vloeien terug naar de rechthebbenden en worden geïnvesteerd in de verdere verspreiding en het contextualiseren van de films.
Alle films in de collectie zijn wereldwijd beschikbaar met Engelse ondertiteling. Voor slechts €25/jaar krijgt u onbeperkte toegang tot de volledige catalogus die maandelijks wordt aangevuld.
Kortfilm.be is an independent online magazine focusing solely on short films, made possible by the hard work of a small editorial group of volunteers.
By renting a film from our video-on-demand offer or subscribing to the platform, you support our work and the filmmakers involved. All revenues flow back to the rights holders and are invested in the further distribution and contextualisation of the films.
All films in the collection are available worldwide with English subtitles. For only €25/year, you can subscribe to the entire catalogue, which is updated monthly.
Kortfilm.be is een onafhankelijk online magazine dat zich uitsluitend richt op korte films, mogelijk gemaakt door het harde werk van een kleine vrijwillige redactie.
Door een film te huren uit het video on demand aanbod of u te abonneren, steunt u niet alleen ons werk maar ook dat van de betrokken filmmakers: alle inkomsten vloeien terug naar de rechthebbenden en worden geïnvesteerd in de verdere verspreiding en het contextualiseren van de films.
Alle films in de collectie zijn wereldwijd beschikbaar met Engelse ondertiteling. Voor slechts €25/jaar krijgt u onbeperkte toegang tot de volledige catalogus die maandelijks wordt aangevuld.
Kortfilm.be is an independent online magazine focusing solely on short films, made possible by the hard work of a small editorial group of volunteers.
By renting a film from our video-on-demand offer or subscribing to the platform, you support our work and the filmmakers involved. All revenues flow back to the rights holders and are invested in the further distribution and contextualisation of the films.
All films in the collection are available worldwide with English subtitles. For only €25/year, you can subscribe to the entire catalogue, which is updated monthly.
Hana probeert te ontsnappen aan het gebrek aan perspectief in Kosovo. Ze ontmoet Emir, een Servische smokkelaar die haar naar Hongarije zal brengen. Onderweg ontstaan er complicaties wanneer de gewetenloze medewerkers van Emir misbruik maken van Hana’s kwetsbaarheid. Midden een bevroren winter worden Hana's moed en Emir's eer op de proef gesteld.
“In dit persoonlijke verhaal buigt filmmaker Fisnik Maxville, die tijdens de ontmanteling van Joegoslavië in Kosovo werd geboren en in 1993 illegaal naar Zwitserland emigreerde, zich over de thema’s immigratie en mensenhandel, waarin de vraag naar identiteit centraal staat. De twee hoofdpersonen herinneren ons aan de spanning tussen Kosovo en Servië. Er worden weinig woorden gesproken, twee werelden botsen.
Maxville vraagt zich voortdurend af wat onafhankelijkheid betekent en hoe die bereikt kan worden. Door middel van stille maar precieze acties roept de film een staat van eenzaamheid en wanhoop op, waarin de personages gevangen zitten. In dit fragiele ecosysteem waar solidariteit op de proef wordt gesteld, creëert de filmmaker op subtiele wijze een vertelling die twee vijanden herenigt en een nieuw hoofdstuk biedt: zorg als middel om te ontsnappen aan wreedheid.” — Delphine Jeanneret
Deze film werd gekozen door Delphine Jeanneret, als antwoord op Aulona Fetahaj’sshe asked me where i was from. Jeanneret is filmcurator, docent en plaatsvervangend decaan van de filmafdeling aan de Universiteit voor Kunst en Design in Genève (HEAD). Ze maakt deel uit van het artistiek comité van het Locarno Film Festival (Open Doors), Internationale Kurzfilmtage Winterthur en La Fête du Slip, en is medeoprichter van Festival Cinéma Jeune Public in Lausanne en voorzitter van de vereniging Ciné-Doc, die documentaires promoot.
Via digitale herinneringen en met behulp van online tools zoals Google Maps, denkt Aulona Fetahaj na over hoe het voelt om een kind van vluchtelingen te zijn in het digitale tijdperk.