Launch Kortfilm.be 3.0

Launch Kortfilm.be 3.0

© Note on Multitude (Ibro Hasanović, 2015)

Als hét online platform over (Belgische) korte films draagt Kortfilm.be al sinds 1999 bij aan de uitbouw van een diepgaande filmcultuur in Vlaanderen en Brussel, met aandacht voor film als kunstvorm, en kortfilm als volwaardig medium.

Vanaf oktober 2022 zit Kortfilm.be in een nieuw vormelijk en inhoudelijk jasje. Het platform breidt uit met, naast teksten en kijktips, nu ook een eigen gecureerd video on demand aanbod, waarin ruimte is voor fictie en non-fictie, animatie en videokunst, experiment en crossovers — en met specifieke aandacht voor recent en retrospectief werk van eigen bodem. Iedere Belgische film wordt gepresenteerd aan de hand van een duidend en prikkelend essay, en gekoppeld aan een (inhoudelijk, thematisch, vormelijk of anders) aanvullende dan wel contrasterende internationale kortfilm, gekozen door een gastcurator uit het internationale werkveld.

We vieren het vernieuwde Kortfilm.be door te doen wat we het liefste doen: kortfilms kijken. Uitzonderlijk en slechts eenmalig vertonen we de vier korte films waarmee het VOD aanbod van Kortfilm.be van start gaat.

In het bijzijn van filmmaker Meltse Van Coillie. Met de steun van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) van de Vlaamse Overheid en met dank aan Film Fest Gent.

Aansluitend host Kortfilm.be de Film Fest Gent Talkie: International Short Film Competition, waarbij we in gesprek gaan met de Belgische filmmakers Enzo Smits, Isabelle Tollenaere, Meltse Van Coillie en Harm Dens. Om 12u30 in het Festivalcafé. Gemodereerd door Bo Alfaro Decreton.

Film Fest Gent

Programme

Programma

© Note on Multitude (Ibro Hasanović, 2015)
Note on Multitude
Ibro Hasanović, België, Kosovo, Bosnië en Herzegovina, 2015, 8’

Een grote en angstige menigte overheerst in deze korte zwart-wit film, opgenomen met één camera in Pristina, Kosovo, in 2015. Intieme, emotionele en soms gewelddadige momenten van afscheid: mannen, vrouwen en kinderen verlaten hun huis voor een (onbekende) toekomst als migrant.

© Le film de l'été (Emmanuel Marre, 2017)
Le film de l'été
Emmanuel Marre, België, 2017, 30’

Een film over snelwegen, toeristen, betonnen picknicktafels, lauwe meloenen en carwash. Over een man die wil vertrekken en een kind dat hem tegenhoudt. Een zomerfilm.

© Sirène (Raoul Servais, 1968)
Sirène
Raoul Servais, België, 1968, 9’

Monsterachtige kranen en prehistorische vliegende reptielen domineren een onherbergzame zeehaven. Enkel een eenzame hengelaar wordt er als menselijk wezen gedoogd. Hij wordt getuige van een zonderlinge idylle tussen een scheepsjongen en een zeemeermin. Droom of werkelijkheid?

© elephantfish (Meltse Van Coillie, 2018)
elephantfish
Meltse Van Coillie, België, 2018, 27’

Een schip drijft rond in het midden van een eindeloze zee. Aan boord vinden we vijf bemanningsleden: drie Nederlanders en twee Filipijnse matrozen. Ze kampen allen met verveling – sommigen door het te overstemmen, anderen door eraan te ontsnappen in een parallelle wereld bestuurd door dromen.