I Am Good At Karate

BiografieBiography

Jess Dadds

De films van Jess Dadds (Vereningd Koninkrijk, 1993) richten zich vaak op jeugdcultuur en sociale kwesties. Zijn korte film I Am Good At Karate werd opgenomen op een mix van kleur en met de hand bewerkte zwart-wit 16mm pellicule, en met zowel beginnende als traditioneel getrainde acteurs. Zo doorbreekt Dadds de Britse traditie waarbij films over maatschappelijke thema’s in een vooraf bepaalde sociaal-realistische stijl worden gepresenteerd.

CREDITS
Scenario Script
Cast
Camera
Editor Montage
Sound Geluid
Music Muziek
Production Productie
PRIJS €2,50
PRICE €2,50
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
ORIGINELE TAAL Engels
ORIGINAL LANGUAGE Engels
ONDERTITELING Engels
SUBTITLES Engels
Beeldverhouding
16:9
PRIJS €4
PRICE €4
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
#007
© I Am Good At Karate (Jess Dadds, 2021)

I Am Good At Karate

Het portret van een jonge tiener met mentale gezondheidsproblemen, en een passie voor karate. Hen slentert door East Kent en probeert verbaal en fysiek een hallucinatoire demoon te overwinnen.

I Am Good At Karate van Jess Dadds breekt met de Britse traditie van sociaal realisme en slaat een nieuwe experimentele weg in, met een niet-lineaire vertelling en expressionistische penseelstreken. De protagonist van de film is een eenzame jongen, die gebukt gaat onder zijn eigen verlammende zelfspot en onvermogen om aan te sluiten bij zijn leeftijdsgenoten. Thema's als geestelijke gezondheidsproblemen, een kansarme economische achtergrond en stedelijke vervreemding worden naadloos verweven in dit sombere coming-of-age-verhaal, dat zijn energie haalt uit een syncopisch ritme en een warm, verzadigd kleurenpalet. I Am Good At Karate, gefilmd op 16mm en af en toe gelardeerd met met de hand bewerkte zwart-wit film, illustreert de mentale reis van een jong kind naar zelfacceptatie temidden van institutioneel falen.” — Ren Scateni

Deze film werd gekozen door Ren Scateni, hoofd programmatie bij het Encounters Film Festival. Hen is ook freelance schrijver en curator, voornamelijk geïnteresseerd in experimenteel en audiovisueel werk. Hun artikelen verschenen in ArtReview en ArtReview Asia, Hyperallergic en MUBI Notebook. Ren is Trustee bij Alchemy Film & Arts.

Tekst en keuze doorChoice and text by
Ren Scateni