De dag die wit was

© De dag die wit was (Wannes Vanspauwen)

De dag die wit was

De afstudeerfilm van Wannes Vanspauwen bleef niet onopgemerkt. Na een speciale vermelding van de jury op Film Fest Gent, werd de film ook bekroond met de juryprijs van Kortfilmfestival Leuven, waarmee Vanspauwen een plek op de longlist van de Academy Awards kreeg.

In De dag die wit was staan enkele onfortuinlijke mensen in de file. Vanspauwen laat de typische frustratie zien die bij automobilisten naar boven komt. De verschillende vignettes geven een inkijk in een tussentijd, ergens tussen vertrekpunt en uitgesteld doel. “Hoe laat is het?” “Hoe lang nog?” Terwijl de tijd tikt, wordt de mist iets tijdsloos, gekleurd door ronkende motoren en occasioneel getoeter. Een vergeten plek waar wordt gewacht en loslopende zwijnen, paspoppen en een dwalende man een niemandsland kleuren.

Met selecties op grote festivals als Cannes en Berlijn deden Vlaamse, Waalse en Brusselse kortfilms de voorbije jaren heel wat stof opwaaien. Alleen geraakte dat heugelijke nieuws niet altijd voorbij de taalgrens. Met de steun van de Franse en Vlaamse Gemeenschap willen Dalton Distribution en de Agence belge du court métrage daar verandering brengen en bruggen bouwen met een gezamenlijke reeks kortfilmprogramma’s. Onder de noemer ‘En cour(t)s de route’ brengen ze vier compilaties uit van Belgische kortfilms, die in het hele land te zien zullen zijn.

De dag die wit was maakt deel uit van de reeks 'Verrassend Kort / Mondes Étranges', een programma van vijf films "die aantonen dat de kortfilm bovenal het creatieve brein van de filmindustrie is". Het programma zal ook vertoond worden in Cinema ZED (Leuven), De Cinema (Antwerpen), Cinema Palace (Brussel), Tour à plomb (Brussel) and GC Het Huys (Ukkel).

De vertoning in Studio Skoop is in aanwezigheid van Wannes Vanspauwen. Het nagesprek wordt gemodereerd door Kortfilm.be-kernredacteur Bo Alfaro Decreton.

INFO INTERVIEW