La Mazda jaune et sa sainteté

© La Mazda jaune et sa sainteté (Sandra Heremans, 2018)

La Mazda jaune et sa sainteté

Sandra Muteteri Heremans (1989, Rwanda) is een Rwandees-Belgische visueel kunstenaar. Ze behaalde een master in de Kunstwetenschappen en later in de Sociale en Culturele Antropologie, beiden aan KU Leuven. In haar werk onderzoekt ze vaak haar eigen (familie)archief. Dit archief belichaamt een (verlaten) leven in Rwanda en blijken gematerialiseerde getuigenissen te zijn van een groter politiek verhaal. Na een artistieke lezing verwerkte ze die in deze experimentele kortfilm.1

Een conceptueel experiment over wat het betekent een film te beginnen met een zwart beeld, groeit uit tot een subtiel persoonlijk essay over de filmmaker. Het verhaal van een missionaris die verliefd wordt op een Rwandees meisje vermengt zich met wat beelden en koloniale geschiedenis betekenen voor hun dochter.

La Mazda jaune et sa sainteté dompelt je onder in de persoonlijke geschiedenis van de filmmaker, die de reis van haar vader oproept en tegelijkertijd haar eigen relatie met die beelden en herinneringen in vraag stelt. Ook het verhaal van haar overleden vader, een voormalige missionaris van de Belgische katholieke kerk in Rwanda, wordt geleidelijk aan onthuld — onder meer door het voorlezen van de brieven die haar vader als priester aan de paus schreef om het schenden van het celibaat te regulariseren.

De film ging in wereldpremière op het International Film Festival van Rotterdam in 2018. 

Deze kortfilm maakt deel uit van Recaptioning Congo Nocturne, een kortfilmprogramma dat kadert in het thema van de expo Recaptioning Congo in Fotomuseum (FOMU), Antwerpen. Het programma werd gecureerd door Salomé Omanga Ysebaert, en is op 20 oktober doorlopend te zien van 19u45 tot 23u in Cinema Lumière.