Swollen Stigma

BiografieBiography

Sarah Pucill

Het werk van filmkunstenaar Sarah Pucill wordt gedistribueerd door LUX, Londen, en LightCone, Parijs. Pucill doceert ook aan de Universiteit van Westminster. Centraal in haar werk staat “een bezorgdheid over sterfelijkheid en de materialiteit van het filmproces”. Veel van haar werk is gesitueerd binnen de beperkingen van de huiselijke ruimte. Pucill maakt 16mm films sinds ze haar master aan Slade in 1990 afrondde. Retrospectieves van haar werk werden vertoond  in Tate Britain, BFI Southbank, Anthology Film Archives (NY), Pleasure Dome (Toronto), Ecole des Beaux-Arts en LA FilmForum.

Festivals
CREDITS
Cast
Camera
Editor Montage
Sound Geluid
Production Productie
PRIJS €2,50
PRICE €2,50
BESCHIKBAARHEID
Worldwide
AVAILABILITY
Worldwide
ORIGINELE TAAL No dialogue
ORIGINAL LANGUAGE No dialogue
ONDERTITELING No dialogue
SUBTITLES No dialogue
Beeldverhouding
4:3
WATCH THE DOUBLE BILLKIJK DE DOUBLE BILL
Kijk deze film samen met Carnations. Watch this film in a bundle with Carnations.
PRIJS €4
PRICE €4
BESCHIKBAARHEID
Worldwide
AVAILABILITY
Worldwide
#025
© Swollen Stigma (Sarah Pucill, 1998)

Swollen Stigma

Swollen Stigma is een visuele, surrealistische vertelling over een vrouw die zowel letterlijk als psychisch door verschillende kamers reist. Lesbische fantasieën over, of herinneringen aan, een andere vrouw vullen haar verbeelding. Door de afwisselende gezichtspunten tussen de hoofdpersoon en haar geliefde, sijpelt een interne gevoelswereld binnen in wat extern is.

In Carnations portretteert Martijn Van de Wiele bloemen als symbool voor zowel schoonheid als de vergankelijkheid van ons bestaan. De zachte en kwetsbare beelden moedigen het publiek aan om na te denken over hun eigen ervaringen met tijd en verandering. Het tempo van de film, afwisselend stilstaand en bewegend, weerspiegelt de eb en vloed van het leven en benadrukt hoe tijd perceptie en betekenis beïnvloedt.

Sarah Pucill onderzoekt daarnaast in haar visueel aantrekkelijke korte film Swollen Stigma (1998) hoe de tijd verstrijkt terwijl ze nadenkt over de beperkingen die de maatschappij oplegt aan het vrouw-zijn. De belangrijkste motieven zijn bloemen, vaak opgeblazen of vervormd weergegeven, die de innerlijke conflicten belichten waarmee vrouwen te maken hebben in een cultuur die hen vaak minimaliseert. Bloemen symboliseren hier de spanning tussen individualisme en maatschappelijke normen door te dienen als kritiek op hoe schoonheid zowel geprezen als bewapend kan worden.

Samen benadrukken hun films hoe bloemen complexe symbolen zijn die zowel schoonheid als ontbering kunnen betekenen.” — Iris Diane Palma

Tekst en keuze doorChoice and text by

Swollen Stigma werd gekozen door schrijfster Iris Diane Palma, als reactie op Martijn Van de Wiele’s Carnations. Palma is momenteel gevestigd in Brooklyn, New York, en curator van de Flowers in Cinema Instagram- en Substack-accounts, waar ze de relaties tussen bloemen en films bespreekt.

Een kunstmatige zomer in een serre. Arbeiders verzorgen anjers. In een veelheid van kleuren groeien de anjers naar de zon toe totdat ze klaar zijn voor hun bestemming als snijbloem. Carnations is een audiovisuele meditatie over bewegingen binnen een anjerkwekerij vlakbij het huis van filmmaker Martijn van de Wiele.