Klimaatrouw (Eco-grief)
Verdriet bij het verdwijnen van een stuk natuur of het uitsterven van, alweer, een diersoort: ecologische rouw is helaas al lang geen nieuw fenomeen meer. Aan de keerzijde van warme herfstdagen staan overstromingen, bosbranden en andere natuurrampen. Als deel van hun Ontroerd-avonden brengt Kortfilm.be een programma dat emoties van verwarring, verlies en activistisch onvrede een plek probeert te geven. We gaan echter voorbij het doemdenken en zoeken naar een collectieve ruimte waar de verbeelding dienst doet als verzetstrategie.
De ecologische crisis inspireert ook filmmakers, van activistische pamfletten tot poëtische reflecties over klimaatverlies. In dit kortfilmprogramma krijgt de lijdende natuur een audiovisueel draagvlak, van materiële pellicule-experimenten tot het verbeelden van dystopische werelden aan de hand van archiefmateriaal of sci-fi interpretaties. Zo wordt het witte doek een plek waar verloren ecosystemen, tradities of land worden terug gewonnen, als een tijdelijke herinnering of een vereeuwigde noodkreet.
Na de vertoning volgt een gesprek met One Field Fallow, een queer-run plek in Brussel voor artistiek onderzoek, buurtwerking en community work.
Dit programma werd gecureerd door lau persijn en Niels Putman en duurt ongeveer 60 minuten. Alle films zijn Engels ondertiteld.
Dit evenement is een samenwerking tussen KASKcinema en Kortfilm.be, met de steun van Sereni.
Programme
Programma
Toen onder leiding van Christoffel Columbus het eerste Europese schip de kust van de huidige Dominicaanse Republiek bereikte, werd het naar verluidt ontvangen door een regen van pijlen, afgevuurd door de Caribische Taíno. Vandaag is op diezelfde plek een zout meer getuige van ingrijpende veranderingen in het ecosysteem, die leiden tot migratie van diersoorten en een zich steeds uitbreidende woestijn. In Amérika: Bahia de las Flechas is de camera zelf een pijl, op zoek naar hedendaagse manieren om de kolonisator af te houden.
In 1952 werd Londen overspoeld door de Great Smog, een ijle mist als gevolg van de industrialisatie. De archiefbeelden uit deze periode lijken wel brieven uit een desolate toekomst. De speculatieve stadssymfonie The Veiled City combineert realiteit met fictie en nodigt ons uit om de smog te begrijpen in de context van de hedendaagse klimaatcrisis.
De gaai, de trein, het mos, de bevende aarde. Hoe luister je naar een ruimte die als leeg wordt beschouwd? underneath it flickers toont vanuit verschillende perspectieven La friche Josaphat, een groen braakliggend terrein in Brussel dat wordt bedreigd door vastgoedontwikkeling. Door onze manieren van kijken en luisteren in vraag te stellen, tracht de film een connectie te maken met het land als één lichaam, bewoond door vele wezens.
Urth, gefilmd in Biosphere 2 in Arizona, is een filmische meditatie over ambitieuze experimenten en geconstrueerde omgevingen. De film onderzoekt wat een onderneming als Biosphere 2 vandaag en in de nabije toekomst zou kunnen betekenen voor de relatie van de mensheid met de natuurlijke wereld.
35mm negatief werd begraven onder bladeren in de buurt van de kerncentrale in Fukushima. De abstracte activiteit op het oppervlak van de filmstrook vertaalt de energie van de radioactieve locatie. Ongeordende vlekken en sporen, die de afdruk van de tijd tussen zonsondergang en zonsopgang in de nacht van 24 juni 2014 vertegenwoordigen, versmelten met de groene en blauwe tinten van de belichte emulsie.