our songs were ready for all wars to come

© our songs were ready for all wars to come (Noor Abed, 1988)

our songs were ready for all wars to come

Op de intersectie tussen performance en film onderzoekt de Palestijnse filmmaker Noor Abed menselijke relaties. Zo is our songs were ready for all wars to come een 8mm beelden choreografie van spelende vrouwen. Hun verhalen worden verbonden met gemeenschappelijke rouwrituelen. 

In de film zingt Maya Khaldi een lied als collage van verschillende Palestijnse volksverhalen. Abeds film is een oproep tot emancipatie via de overlevering en kennis die in het land verankerd zijn: “Ik doe nu al een paar jaar onderzoek naar Palestijnse verhalen en ik heb me altijd verbaasd over het gemeenschappelijke aspect ervan en over hoezeer deze gemeenschappen zich bewust zijn van het landschap om hen heen. Je hoort details over een steen, een grot, een bepaalde kant van een berg.  Ze kennen het door en door; het is van hen; ze bezitten het,” vertelt Abed zelf

De vertoning wordt gevolgd door een gesprek met Noor. Op het snijvlak van kunst, cultuur en politiek, benadrukt deze discussie het potentieel van folklore om hegemoniale structuren te verstoren en de zeggenschap van onderdrukte gemeenschappen terug te winnen. Er wordt speciale aandacht besteed aan de Palestijnse context, waar antikoloniale bewegingen centraal staan.