Agenda
November 2024
In 1965 filmt Johan van der Keuken zijn innemende buurmeisje Beppie terwijl ze door Amsterdam zwerft en op speelse wijze de wereld ontdekt. Met vriendinnen slentert ze door de stad en klopt te pas en te onpas bij buren aan.
Hoe neemt een blind kind de werkelijkheid waar? Om dat te onderzoeken verbleef Johan van der Keuken twee maanden in een gespecialiseerde instelling in Nederland. Blind kind onthult een wereld die moeilijk voor te stellen is: de eindeloze strijd van wie niet ziet om in contact te blijven met de realiteit. Via het medium film geeft Van der Keuken hun unieke wereldbeeld weer.
Recess is één van Abbas Kiarostami’s allereerste korte films. We zien een jongen die op school wordt gestraft voor het breken van een ruit. Wanneer hij een groep voetballende schoolgenoten vervoegt, verstoort hij hun plezier door de bal te stelen en weg te rennen. Uiteindelijk drijft hij doelloos rond langs een drukke snelweg.
Marcel Duchamp had als schilder, beeldhouwer en schrijver een enorme invloed op de 20e- en 21e-eeuwe conceptuele kunst. Zijn interesse in de “vierde dimensie” blijkt uit zijn film Anémic cinéma, die bestaat uit een reeks spiralen binnen spiralen die op een zodanige manier draaien dat er een optisch effect ontstaat — een klassieker binnen de experimentele cinema.
In So Can I combineert de Iraanse filmmaker Abbas Kiarostami live action en animatie. Terwijl twee schooljongens op tv naar geanimeerde dieren kijken (zoals springende kangoeroes en zwemmende vissen), zegt de ene jongen, “Dat kan ik ook”, en doet vervolgens de handelingen na. Kiarostami's zoon Ahmad speelt de tweede, stille jongen.
In Very Nice, Very Nice mixt avant-garde filmmaker Arthur Lipsett archieffoto’s met ongebruikte geluidsfragmenten. In een soort van terugblik mijmert hij over het leven en vraagt hij zich af of het allemaal niet beter was, dertig jaar geleden. Zijn allereerste film leverde Lipsett een Oscarnominatie op.
De Frans-Zwitserse eigenzinnige cineast Jean-Luc Godard werd bij de eeuwwissel door het filmfestival van Cannes uitgenodigd om een openingsfilm te maken “ter herdenking van cinema die haar tweede volle eeuw ingaat.” Godard leverde De l’origine du XXIe siècle af: een dik kwartier durend spervuur van gehermonteerde beelden van oorlogen en gruweldaden van de Nazi’s, afgewisseld met clips van Godards eigen À bout de souffle.