The Migrating Image
Door een fictieve groep vluchtelingen door Europa te volgen, stelt de film de overproductie van beelden rond echte tragedies en doden ter discussie.
“Aan de hand van een ruwe, droge analyse van de beelden in zijn film, toont Stefan Kruse Jørgensen, zonder overdreven didactisch te zijn, hoe je artificiële beelden kan inzetten en hoe eenvoudig ze vervolgens eender welke functie of doel vervullen. Door muziek volledig te schrappen en louter te focussen op found footage, dompelt The Migrating Image ons onder in de complexe visuele cultuur in een wereld van nieuwe media.
De auteur stelt zich de vraag of we “de migrant” effectief kunnen beschrijven. Vervaagt dan niet alle individualiteit en ontstaat een amalgaam, dat als een gigantische golf de Europese kusten overspoelt? Dehumaniserende beelden van duizenden migranten worden afgewisseld met heldhaftige video’s van Italiaanse reddingsacties. Dit confronteert ons met de gigantische macht van het medium film en de manipulatieve kant van beeldproductie. Terwijl de film op zoek gaat naar de oorsprong en boodschap van de beelden blijven wij alleen achter met de uitdagende opdracht om er waarheid in te vinden.” — Aleksandra Ławska
Deze film werd gekozen door Aleksandra Ławska als antwoord op Ibro Hasanović’s Note on Multitude. Ławska is film programmator, het programmahoofd van Short Waves Festival en projectcoördinator bij Ad Arte Cultural Foundation in Poznan, Polen. Ławska is lid van het preselectiecomité van Festival du nouveau cinéma de Montréal en van Glasgow Short Film Festival, daarnaast is ze ook lid van het leescomité bij European Short Pitch.
Intieme, emotionele en soms gewelddadige momenten van afscheid: mannen, vrouwen en kinderen verlaten hun huis voor een (onbekende) toekomst als migrant.