Agenda
Oktober 2024
Dit korte video essay, gemaakt op vraag van het Singapore Art Museum, onderzoekt hoe Palestijnse gamers het leven onder koloniale bezetting nabootsen in Los Santos, als een virtuele proxy van de staat Palestina.
Film Fest Gent presenteert een retrospectieve van de Portugese filmmaker en schrijver Isadora Neves Marques. In haar oeuvre komt een breed gamma aan urgente thema’s aan bod, zoals biopolitiek, gender en technologie. Zelf noemt ze haar werk subtiele sci-fi die, door middel van kritiek, een betere toekomst probeert in te beelden.
Op de intersectie tussen performance en film onderzoekt de Palestijnse filmmaker Noor Abed menselijke relaties. Zo is our songs were ready for all wars to come een 8mm beelden choreografie van spelende vrouwen. Hun verhalen worden verbonden met gemeenschappelijke rouwrituelen.
Saleh Kashefi is een Iraanse filmmaker die zijn toevlucht heeft gezocht in Zwitserland. Vanuit een verlangen om “een rol te spelen” in de Iraanse opstand besluit hij Ali Khamanei, de Opperste Leider aan te vallen, omdat “die elke seconde van [zijn] leven heeft beïnvloed”.
De Thaise Gouden Palmwinnaar Apichatpong Weerasethakul is een internationaal geroemde filmmaker en beeldend kunstenaar. Zoals de meeste werken uit zijn enigmatische oeuvre is ook dit korte videowerk lyrisch en dromerig. Emerald plaatst twee personen uit de boeddhistische roman The Pilgrim Kamanita uit 1906 tegen de achtergrond van het Morakot, een hotel in Bangkok in het begin van de jaren tachtig, een tijd van snelle economische ontwikkeling en de komst van Cambodjaanse vluchtelingen naar Thailand.