Le front du refus

© Le front du refus (Jocelyne Saab, 1975)

Le front du refus

Wanneer vrede onmogelijk blijkt, zijn alle middelen gerechtvaardigd om een politieke zaak te verdedigen. Dat is althans wat Palestijnse zelfmoordcommando’s beweren. Jocelyne Saab was de eerste journalist die deze jongeren, tussen de 16 en 20 jaar oud, kon filmen bij hun dagelijkse training in een geheime ondergrondse basis. 

“Het feit dat ik naar zo’n lid van het Rejectionist Front luister, betekent niet dat ik zijn standpunt deel. Zelfmoordcommando’s waren in die tijd iets nieuws, daarna is de praktijk helaas wijdverspreid geraakt in het Midden-Oosten en elders. Door al deze discussies kon ik artistiek groeien en nadenken over wat ik filmde: waarom en met welk doel wordt een beeld gemaakt? Wat moet er getoond en gepresenteerd worden? Niet omwille van censuur, zelfcensuur of propaganda. Het zette me aan tot een nuttige en noodzakelijke reflectie over cinema, over de betekenis van beelden en hun receptie,” vertelde Joycelyne Saab.

De film wordt voorafgegaan door Saabs Les femmes palestiniennes (1974) en gevolgd door haar korte documentaire Sud-Liban, histoire d’un village assiegé uit 1976.