Moi

Festivals
CREDITS
Scenario Script
Editor Montage
Sound Geluid
Production Productie
Production Company Productiehuis
PRIJS €2,50
PRICE €2,50
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
ORIGINELE TAAL Geen dialoog
ORIGINAL LANGUAGE Geen dialoog
ONDERTITELING Geen dialoog
SUBTITLES Geen dialoog
Beeldverhouding
16:9
WATCH THE DOUBLE BILLKIJK DE DOUBLE BILL
Kijk deze film samen met Heen en weer. Watch this film in a bundle with Heen en weer.
PRIJS €4
PRICE €4
BESCHIKBAARHEID
Wereldwijd
AVAILABILITY
Wereldwijd
#021
© Moi (Inès Sedan, 2011)

Moi

In een binaire wereld moet een man zijn ware gevoelens verbergen en dansen, dansen, dansen, tot het moment komt dat hij de moed heeft om de normen te tarten en te onthullen wie hij werkelijk is.

“Met een mix van 3D-, digitale en handgemaakte technieken creëert Inès Sedan personages, ruimtes en bewegingen die voorbij het realistische gaan. Je kan haar films lezen als hoofdstukken van eenzelfde verhaal over verlangen en zelfbewustzijn. De structuur van Moi lijkt op een verleidingsritueel, dat de patronen van heteronormativiteit tegelijk versterkt en beperkt. Maar dat is slechts aan de oppervlakte.

De film opent met een dynamische montage. Een koppel zit in spanning tegenover elkaar, aan weerszijden van een tafel. De klok tikt en wanneer het moment daar is, treedt de vrouw het lichaam van de man binnen; nu pas is hij klaar om zich bij een menigte te voegen. Die massa mensen ziet er uit als het koppel. De fantasie van het verslinden van de geliefde lijkt eerst verontrustend bezitterig maar onthult zich als een metafoor voor het in de kast zitten.

De wervelende wereld van het koppel wordt een podium waar mannen in pak en met bolhoed een quadrille-achtige dans opvoeren met vrouwen in mooie jurken en op hoge hakken. Beiden zijn voorzichtig om de grenzen van genderverschillen niet te overschrijden. Maar dat is vruchteloos. 

Het dansen leidt tot seksueel getinte beelden van lichaamsdelen. In een oogwenk begrijpen we dat dit eigenlijk een verhaal is over het bevestigen van een innerlijke drag, het doorbreken van patronen en het je verenigen met anderen op basis van non-conformiteit. Balancerend op de dunne rode lijn tussen vereenvoudiging en eenvoudige schoonheid, toont Sedan met succes het pad van een onstuitbare transitie.” — Olga Bobrowska

Moi werd door Olga Boborwska gekozen als antwoord op Lisa Fosters Heen en weer. Bobrowska, PhD, werkt als wetenschapper rond animatiefilm, is assistent-professor aan het Instituut voor Journalistiek en Internationale Betrekkingen in Kraków en festivaldirecteur van het StopTrik International Film Festival. Ze is auteur van twee monografieën over Chinese animatiefilm en co-redacteur van de boeken Obsession, Perversion, Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation (2016) en Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History (2019). Ze is een vaste medewerker van Zippy Frames.

Tekst en keuze doorChoice and text by
Olga Boborwska

We hebben allemaal een ander ritme. Heen en weer is een dansfilm over individuele ritmes die met elkaar samengaan, op andere momenten lijken te botsen of helemaal niet met elkaar in contact komen.