Les Souffrances d’un oeuf meurtri

© Les Souffrances d’un oeuf meurtri (Roland Lethem, 1967)

Les Souffrances d’un oeuf meurtri

Het vroege werk van de Belgische Roland Lethem is sterk beïnvloed door surrealisten als Buñuel en de Japanse cinema van Seijun Suzuki en Yoko Ono. Later worden zijn films steeds politieker en ook ecologisch beladen, al blijft een bepaalde wreedheid en pornografie nooit veraf. Vol irrationele beelden en uiteenlopende vormen van symboliek lijken Lethems films zich ergens tussen slapen en ontwaken te bevinden.

Les Souffrances d’un oeuf meurtri, waaraan Chantal Akerman haar stem verleent, is een schoolvoorbeeld van onversneden Belgische underground cinema. In de vierdelige surrealistische saga filmt hij met felgroene kleurenfilter het rottende lichaam van een meisje. Het laatste beeld toont haar vagina die krioelt van de maden en bedekt is met een kruisbeeld — voor Lethem een symbool voor hoe het katholicisme de vrije expressie van verlangen verhindert.

De film gaat vooraf aan Chantal Akerman’s Portrait d’une jeune fille de la fin des années 60 à Bruxelles (1994). 

Read moreLees meer
09.05.2024

In deze oefening in ironisch zelfbewustzijn maakt Akerman een film over het thema luiheid, om te kunnen omgaan met haar eigen uitstelgedrag. De film maakt deel uit van een collectief project waarin zeven vrouwen elk een korte film maken over één van de hoofdzonden.

09.06.2024

De langspeelfilms van de Belgische Dominique Loreau zijn sterk verankerd in een documentaire werkelijkheid: de acteurs spelen zichzelf en improviseren vanuit een een vooropgesteld kader, met ruimte voor toevalligheden. Ook haar korte film Zig-zags uit 1987 heeft een dergelijke methodiek.

08.06.2023

Twee Brusselse tienermeisjes vluchten naar Parijs en proberen er te overleven.