NOTE TO SELF

NOTE TO SELF

© after a room (Noami Pacifique, 2021)

Op 14 juni is Kortfilm.be te gast bij Girls on Film in De Cinema in Antwerpen. Het programma NOTE TO SELF bestaat uit vier korte films van vrouwelijke makers die in hun werk aan zelfreflectie doen en daarin hun rol en identiteit binnen de maatschappij bevragen.

Girls on Film is een feministisch Antwerps filmcollectief dat vrouwen (en iedereen die zich identificeert als vrouw) voor en achter de camera centraal wilt zetten. Voor de vertoning in juni nodigt het collectief Kortfilm.be uit voor een gastprogramma. Ook Aulona Fetahaj komt langs voor een in- en kort uitleidend gesprek.

Op het programma onder meer La Paresse (7') uit 1986, Chantal Akermans bijdrage aan de anthologiefilm Seven Women, Seven Sins. Een amusant portret van de regisseur die haar eigen luiheid tracht te overwinnen met een deadline: voor 12u opstaan, want “in order to make cinema, one must get out of bed”.

Met she asked me where i was from (24') creëerde filmmaker Aulona Fetahaj aan de hand van digitale herinneringen een intieme getuigenis over haar dubbele identiteit als kind van Kosovaarse vluchtelingen in België. Na de vertoning gaan Kortfilm.be en Girls on Film in gesprek met Aulona Fetahaj, die met haar masterfilm aan Sint-Lukas een Wildcard won van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

In after a room (21') onderzoekt filmmaker Naomi Pacifique hoe een lichaam zelfontdekking kan sturen voorbij seksuele of romantische representaties naar een specifieke en uiterst persoonlijke vorm van intimiteit. Het is de Belgische première van de film die in Locarno werd bekroond met de Swiss Silver Pardino.

Camila Kater ten slotte laat vijf vrouwen aan het woord in Flesh (12') die zich ieder in een ander levensstadium bevinden. Ze delen hun ervaringen met hun lichaam en met hoe anderen hen waarnemen in een mixed-media geanimeerde documentaire.

Programme

Programma

© La Paresse (Chantal Akerman, 1986)
La Paresse
Chantal Akerman, België, 1986, 14’

De luie ochtend van een jonge vrouw.

© she asked me where i was from (Aulona Fetahaj, 2019)
she asked me where i was from
Aulona Fetahaj, België, Kosovo, 2019, 24’

Aulona beleeft haar dubbele identiteit, als kind van Kosovaarse vluchtelingen, via digitale herinneringen.

© after a room (Naomi Pacifique, 2021)
after a room
Naomi Pacifique, Verenigd Koninkrijk, Nederland, 2021, 21’

De nachten duren lang in de kamer van Naomi en Ram. Vanavond hebben ze Marina uitgenodigd en hun rommelige ruimte wordt onder de loep genomen.

© Flesh (Camila Kater, 2019)
Flesh
Camila Kater, Spanje, Brazilië, 2019, 12’

Via intieme en persoonlijke verhalen delen vijf vrouwen hun ervaringen met betrekking tot hun lichaam, van hun kindertijd tot hun oude dag.