Le Retour à la raison

© Le Retour à la raison (Man Ray, 1923)

Le Retour à la raison

In de korte stille film Le Retour à la raison filmde de Amerikaanse dadaïst Man Ray nauwelijks herkenbare nachtelijke taferelen in Parijs. De opeenvolging van bijna totale abstracties, zoals  raadselachtige fotogrammen en conglomeraten van spiralende of draaiende objecten, lijkt verstoken van zin of doel.

Een prototype voorbeeld van cinéma pur, de avant-gardistische filmbeweging van Franse filmmakers die “het medium wilden terugbrengen naar zijn elementaire oorsprong”. Ze geloofden sterk in cinema als onafhankelijke kunstvorm die niets mag ontlenen aan literatuur of toneel. ‘Pure cinema’ bestaat dan uit films zonder verhaal of personages, die abstracte emotionele ervaringen overbrengen door unieke filmische middelen.

Le Retour à la raison is gerestaureerd in 4K, net als Ray’s andere korte films Emak-Bakia (1926), L’Étoile de mer (1928) en Les Mystères du château (1929). In 2023 componeerden Jim Jarmush en Carter Logan, oprichters van de band Sqürl, een soundtrack voor deze vier films alsof ze één waren.

Deze anthologiefilm viert de honderdste verjaardag van het cinematografische werk van Man Ray. Het onthult ook de weinig bekende dialoog tussen twee multidisciplinaire kunstenaars en componeert een visueel muziekstuk dat raakt door zijn moderniteit en poëzie. De film werd vertoond als onderdeel van de Cannes Classics selectie van het Festival van Cannes en zal worden ingeleid door het hoofd van het programma Gérald Duchaussoy.

Deze vertoning vindt plaats in het kader van de 100e verjaardag van het surrealisme. In 1924 publiceerde André Breton het Surrealistisch Manifest, waarmee hij een artistieke en filosofische beweging op gang bracht die een blijvende invloed zou hebben op de 20e eeuw.

Read moreLees meer
04.12.2023

In deze surrealistische film van Henri Storck koopt een jongeman een glazen oog dat hij via de post verstuurt. Op een bijzondere manier komen erotiek en maatschappijkritiek erin samen.

23.10.2023

In Gulls and Buoys experimenteert de Amerikaanse filmmaker Robert Breer voor het eerst met rotoscopie, hoewel de techniek in 1972 al als passé werd beschouwd. Breers kortfilm doet denken aan een abstracte vakantievideo op het strand.

20.11.2023

Deze korte Franse film staat hoog aangeschreven in menige versies van de filmgeschiedenis. Dit allereerste wapenfeit van de Spaanse surrealist Luis Buñuel schreef hij samen met Salvador Dalí, gebaseerd op hun eigen dromen.