Agenda
April 2025
In de stille avant-garde film Garden of Luxor creëert Derek Jarman een denkbeeldige Arabische tuin door verschillende beelden over elkaar te plaatsen zoals oude ansichtkaarten uit Egypte, en afgedankte filmbeelden van een oud zwaard-en-sandalen epos. Deze vreemde tuin wordt van tijd tot tijd vernield door een man met een zweep en door rokende en insecten etende mensen. Dit is Jarmans kijk op de Tuin van Luxor en haar mysteries.
De experimentele filmmaker Marie Menken stond bekend om haar unieke manier van filmmaken met collagetechnieken. Als pionier van de hand-held camera trainde ze ook Andy Warhol hoe die te hanteren. “Marie’s films waren haar bloementuin. Telkens als ze in haar tuin was, opende ze haar ziel, met al haar geheime wensen en dromen,” aldus tijdgenoot Jonas Mekas.
Lawrence Abu Hamdan is een onafhankelijk onderzoeker of ‘private ear’. Zijn onderzoeken richten zich op geluid en linguïstiek. In het 45-minuten durende video-essay The Diary of a Sky ontplooit zich een atmosferische symfonie van geweld boven Beiroet. De film dompelt kijkers onder in een huiveringwekkende kroniek van hoe de bewapening van het luchtruim het dagelijks leven heeft veranderd, en waar de terreur van de voortdurende luchtaanvallen een onthutsend banale achtergrond begint te vormen.
Bill Plympton is een begrip onder animatiefilmmakers en illustratoren. Zijn illustraties zijn gepubliceerd in The New York Times en tijdschriften als Vogue, Rolling Stone en Vanity Fair. Your Face was de aanzet tot zijn carrière, in de hoogtijdagen van MTV.
Dimanche was bedoeld als didactische film waarin “het probleem van de vrije tijd” geadresseerd zou worden. “Ik werd ontboden bij de Cinéma de l’Éducation Nationale en de directeur zei tegen me: “We willen graag dat je een film maakt over het probleem van de vrije tijd”. Inwendig barstte ik in lachen uit. Wat is vrije tijd? Jan met de pet die niet weet wat hij op zondag moet doen? (...) Vrije tijd, dat kende ik niet. Vakantie ook niet. Men is toch altijd met vakantie. Tenzij je advocaat bent, maar dan heb je het zelf gezocht, verdomme,” liet Edmond Bernhard destijds optekenen.
Panning-shots beschrijven een kamer als een opeenvolging van stillevens: een stoel, wat fruit op een tafel, een verzameling eenzame, wachtende voorwerpen. Er is de aanwezigheid van een jonge vrouw: Chantal Akerman, de filmmaker zelf, die zittend op het bed een appel eet.
Deze televisiedocumentaire over de grote Britse mijnwerkersstaking van 1984 werd niet uitgezonden door opdrachtgever ITV omdat de film “te politiek” was en de kant koos van de mijnwerkers. Had iemand écht iets anders verwacht van Loach, een van de meest politiek-geëngageerde filmmakers van zijn generatie?
You Were an Amazement on the Day You Were Born volgt een vrouw wiens leven gekenmerkt wordt door verlies, maar waarin ze alsnog humor en liefde vindt. Met een soundtrack die de tijdspanne van Lenore’s leven volgt, van haar geboorte in de jaren 1970 tot haar dood in de jaren 2040, neemt de film ons mee van schrijnend verlies naar vreugde én donkere humor.