Inge Coolsaet

ARCHIEF 03.01.2023

Een hete zomer in Brussel, dagen smelten over in elkaar. Zoals elke andere jongere die gevangen zit in de smeulende stad, brengt Ilias zijn tijd door in het park met zijn vrienden en hangend in de stad. Wanneer hij op een avond naar huis wandelt, botst hij op een verdwaald paard. Een onverwachte ontmoeting die zijn zomer verandert.

KIJKWATCH

In 1998 stierf Semira Adamu, een twintigjarige Nigeriaanse immigrante, op Belgische bodem door verstikking onder een politiekussen. Twintig jaar later vertellen twee vrouwen haar verhaal in een gedeelde strijdkreet.

27.05.2021

Over de kortfilms La Chambre en Saute ma ville van Chantal Akerman

In haar vroege kortfilms tekende Chantal Akerman, moedwillig maar ook onbewust, de contouren van haar eigen toekomst uit. Alle fundamenten van haar oeuvre, vormelijk en inhoudelijk, werden er gezet.

04.02.2021

Over Pedro Peralta's Perpetual Night

De technische uitdaging die de jonge Portugese filmmaker aangaat in zijn kortfilm Perpetual Night getuigt van onverbiddelijke bekwaamheid.

ARCHIEF 06.01.2021

Freeze frame: de meest absurde techniek sinds de uitvinding van het bewegende beeld. Door een uitgebreid proces waarbij hetzelfde beeld steeds opnieuw wordt gedupliceerd, ontstaat de illusie van stilte.

ARCHIEF 18.10.2020

Sabine, die de aanslag in het metrostation van Maalbeek op 22 maart 2016 in Brussel overleefde, is op zoek naar het ontbrekende beeld van deze overgemediatiseerde gebeurtenis waarvan ze zich niets herinnert.

01.06.2020

Sameh Alaa over I am afraid to forget your face

De Egyptisch-Belgische Sameh Alaa won in 2020 als eerste Egyptische regisseur ooit de Gouden Palm voor Beste Kortfilm in Cannes. Tijdens het filmfestival van Namen gingen we met de gepassioneerde maker in gesprek. “Je verbeelding is altijd sterker dan het beeld dat je wordt aangeboden.”