Uitgelicht

04.12.2023

Over Maya Deren en Alexander Hammid’s Meshes of the Afternoon

Meshes of the Afternoon werd tachtig jaar geleden opgenomen, maar de geesten die destijds deze cirkelvormige filmdroom teisterden zijn noch verouderd, noch verjaard. Maya Deren speelt slim met ontdubbeling, een vage droom-in-droom structuur en bizarre inserts van dagdagelijkse objecten.

31.10.2023

Over Ena Sendijarević’s Import

Ena Sendijarević blijft in haar derde kortfilm trouw aan de rode draad die zich door haar jonge oeuvre spant: het diepgaand exploreren van gevoelens als ontwrichting en heimwee.

31.10.2023

Over All These Creatures van Charles Williams

De Australische Charles Williams won met All These Creatures in 2018 de Gouden Palm in Cannes. Het portret van de geesteszieke Mal, vanuit het oogpunt van zijn gevoelige zoon Tempest, voelt authentiek aan en blijkt voor de regisseur hoogst persoonlijk.

27.05.2022

De filmische brief L'escale, de nieuwste film van het Belgisch-Congolese collectief, werd recent bekroond op het kortfilmfestival van Oberhausen.

04.02.2021

Over Pedro Peralta's Perpetual Night

De technische uitdaging die de jonge Portugese filmmaker aangaat in zijn kortfilm Perpetual Night getuigt van onverbiddelijke bekwaamheid.

27.05.2020

Over Neighbours van Norman McLaren

De Schots-Canadese animator Norman McLaren experimenteerde al van jongs af met verschillende filmtechnieken.

27.05.2020

De eerste kenmerken van Michelangelo Antonioni's filmtaal zijn al terug te vinden in het vroeg neorealistische Gente del Po (1947).

22.01.2020

Over Jorge Jácome's Past Perfect

Leed neemt verschillende vormen aan. Het filmisch essay Past Perfect duwt ons, vanuit een ontreddering, kopje onder het verleden in.

14.11.2019

Over The Vampires of Poverty van Luis Ospina en Carlos Mayolo

In The Vampires of Poverty uiten Luis Ospina en Carlos Mayolo kritiek op exportdocumentaires die ellende verheerlijken.

28.12.2017

In deze klassieker bestudeert Jan Švankmajer de verschillende aspecten van ‘dialoog’, op ludieke en verrassend pessimistische manier.